Audi delikatnie odświeżyło swój jedyny samochód na platformie J1, Audi e-tron GT. Nowy model już z nazwy jest szybszy, bo oprócz „GT”, zawiera też „S” albo „RS”, a w najmocniejszej wersji nawet „Performance”. Nomenklatura może wydawać się przesadnie skomplikowana, ale dzięki niej producent jeszcze dobitniej podkreśla, że mamy do czynienia z ultrawydajnymi modelami, których odpowiednikiem jest nowe Porsche Taycan. W przeszłości zwykle bywało tak, że Audi RS ≈ Porsche.
Nowe Audi S / RS e-tron GT: ceny i dane techniczne
Aktualnie strona Audi podaje koszty zakupu dla środkowego wariantu Audi RS e-tron GT, cena modelu wynosi wspomniane 632 700 złotych (TUTAJ). Łatwo na tej podstawie wywnioskujemy, że wersja S e-tron powinna być tańsza (540 500 zł?), RS e-tron GT Performance – droższa, ogólnie: samochód podrożeje. W pakiecie dostajemy baterię o pojemności 105 (97) kWh, która pozwala na pokonanie do 598 jednostek WLTP na jednym ładowaniu, maksymalnie (tryb Launch Control) 630 kW/857 KM mocy i możliwość uzupełniania energii z mocą 320 kW. Tę ostatnią wartość znaliśmy nieco wcześniej, pozwoliliśmy sobie nawet na mały wyciek, ale nikt nie zauważył 😉
Czas ładowania Audi RS e-tron GT od 10 do 80 procent ma wynieść dotychczasowe 18 minut. Mimo większej baterii. Szczegółowe wyposażenie samochodu znane będzie w momencie publikacji cenników (lipiec 2024), aktualnie nawet napęd na obie osie i aktywne zawieszenie mają adnotację, że są elementami wyposażenia opcjonalnego.
Gamę uzupełnia mocniejszy wariant RS e-tron GT Performance oraz słabszy S e-tron, który zapewne będzie wyceniony powyżej dotychczasowych e-tronów GT, szczególnie, że nawet on osiąga maksymalnie 500 kW/680 KM zamiast dotychczasowych 350 kW/476 KM czy 440 kW/598 KM (RS e-tron GT sprzed liftingu). Sam silnik z przodu ma 176 kW/239 KM, z tyłu mamy do dyspozycji 415 kW/564 KM. Audi RS e-tron GT oferuje w sumie do 680 kW/925 KM mocy [wartość krótkotrwała], co oznacza, że jest to najmocniejsze Audi w historii marki.
Producent chwali się, że nowa bateria, choć pojemniejsza, jest lżejsza od wcześniejszej i waży 625 kilogramów. Jej optymalne okno temperaturowe do ładowania z wysokimi mocami zaczyna się już przy 15 stopniach Celsjusza (źródło) – doskonałe osiągnęcie. Wszystkie warianty są już dostępne w Niemczech, najtańsze Audi S e-tron GT kosztuje od 126 000 euro.