Julien (eivissacopter na Iksie) ma szeroki dostęp do specyfikacji technicznych i dokumentów homologacyjnych Tesli oraz użytkowników aut tej marki na forum TFF, dlatego często odwołujemy się do jego doniesień. Tym razem postanowił zebrać raporty degradacji Tesli Model 3/Y z bateriami litowo-żelazowo-fosforanowymi opartymi na ogniwach CATL i BYD (tylko Model Y). Z jego analizy wynika między innymi, że wbrew dotychczasowym sugestiom, degradacja baterii BYD przebiega podobnie, jak w wypadku CATL.

Wybór między Teslą z baterią BYD i CATL? Bierz BYD

Sprzedawane w Europie Tesle Napęd na Tylne Koła (RWD) wyposażane są w baterie oparte na ogniwach CATL lub BYD. W Teslach Model 3 stosowane są tylko ogniwa CATL, w Modelach Y można spotkać zarówno CATL, jak też BYD. Pojemności baterii nieco się od siebie różnią, dla BYD jest to około 59-60 kWh, dla CATL wartość oscyluje w przedziale 60-62 kWh, zasięgi samochodów w obu przypadkach są identyczne.

Największą zaletą baterii z ogniwami BYD jest znacznie lepsza krzywa ładowania, która ma być jednak okupiona większą degradacją ogniw. Okazuje się, że zebrane dane na razie tego nie potwierdzają (źródło):

Oś pionowa to spadek pojemności baterii w procentach, oś pozioma oznacza wiek baterii w miesiącach. Rozmiar koła to deklarowany przez właściciela odsetek szybkich ładowań (małe = mało, duże = dużo; patrz ramka w prawym górnym rogu), kolor koła odpowiada przebiegowi (granatowy = 20 tys. km, czerwony = 140 tys. km; patrz skala po prawej). Warto zwrócić uwagę, że ogniwa CATL w Teslach są na rynku znacznie dłużej niż BYD, dlatego skale dotyczące wieku się nie pokrywają.

Żeby sprawdzić, jak te wykresy wyglądają na swoim tle, połączyliśmy je w jeden i tak przekształciliśmy wykres BYD, żeby skale pasowały do wykresu CATL. Odwróciliśmy też kolory, by punkty BYD i CATL się od siebie różniły. Skutkiem ubocznym jest mniej więcej dwukrotne zmniejszenie rozmiarów punktów dla BYD, więc zgubiliśmy część informacji dotyczących ładowań (kompresja stratna). Ale dzięki tym przekształceniom już na pierwszy rzut oka możemy odczytać, że degradacja baterii dla ogniw BYD (punkty żółte i turkusowe) na razie wpisuje się w chmurę trendu, którą widać dla ogniw CATL:

Degradacja baterii na ogniwach BYD i CATL na jednym rysunku. Wykres dla BYD przeskalowaliśmy i umieściliśmy w lewym górnym rogu, by pasował do skal. Jego granice wyznaczają pozioma biała kreska oraz żółto->turkusowa skala po prawej (c) eivissacopter / X

W obu przypadkach istnieją samochody z zerową degradacją, ale już po kilku miesiącach baterie tracą część pojemności. Silniejszy spadek na początku z czasem lekko zwalnia, co pasuje zresztą do naszej wiedzy na temat ogniw Li-ion. Z obliczeń Juliena na podstawie około 200 próbek wynika, że baterie CATL powinny osiągnąć około 70 procent pojemności przy 340-350 do 390 tysiącach kilometrów przebiegu.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 4.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: