Tesla Model Y zyskała kolejny wariant: Long Range Napęd na Tylne Koła (RWD), czyli wersję z dużą baterią i jednym silnikiem przy tylnej osi. Parametry są dokładnie takie, jak opisywaliśmy kilka dni temu: 600 jednostek WLTP zasięgu przy felgach 19-calowych i 565 jednostek dla felg 20-calowych. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa w 5,9 sekundy, szybkość maksymalna 217 km/h. Samochód jest do odbioru niemal od ręki, w ciągu 2-4 tygodni.

Aktualizacja 2024/04/13, godz. 15.18: Tesla zmieniła eksponowane w konfiguratorze wartości WLTP. Teraz podaje je dla felg 20-calowych (565 jedn.), podczas gdy wcześniej pokazywała dane maksymalne dla felg 19-calowych. Łatwo to sprawdzić porównując zrzut ekranu w treści z obecnym wyglądem konfiguratora. Skorygowaliśmy artykuł, by dopasować go do eksponowanych obecnie danych.

Tesla Model Y RWD a Tesla Model Y LR RWD – różnice

Najpoważniejsza różnica między wariantem Napęd na Tylne Koła i Long Range Napęd na Tylne Koła to oczywiście zasięg wynikający z różnych baterii: 430 jednostek WLTP w wersji podstawowej (~60 kWh) vs 565 jednostek WLTP przy dużej baterii (Long Range, ~79 kWh). Tesla Model Y LR RWD to Model Y z największym zasięgiem w gamie, pokona dystans o 6 procent dłuższy niż Model Y LR AWD. Spośród przystępnych cenowo samochodów w ofercie lepsza jest tylko Tesla Model 3 LR AWD (633 jedn. WLTP na najmniejszych felgach 18-calowych).

Inne pojemności baterii biorą się z innych chemii ogniw: RWD wykorzystuje ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe CATL lub BYD, z kolei LR RWD ma klasyczne ogniwa nikiel-kobalt-mangan produkowane przez LG Energy Solution.

Ta różnica ma swoje doniosłe skutki: ogniwa LFP wypada czasem naładować do pełna i mocno rozładować, mamy zatem do dyspozycji pełny zasięg (455 jedn.). Z kolei ogniwa NCM najlepiej jest eksploatować w przedziale 80-20-80 procent, co zostawia nam 360 jednostek WLTP manewru. Niby większa bateria a mniej. Ale jeśli musimy wybrać się w dłuższą podróż, w wariancie RWD nie wyczarujemy większej pojemności, tymczasem LR RWD możemy spokojnie naładować do pełna i korzystać z pełnego zasięgu.

Ciekawostką jest dostępność samochodu: Model Y LR RWD do odbioru będzie w ciągu 2-4 tygodni, czyli w najgorszym razie płynie do Europy lub jest już produkowana w Giga Berlin. Czas oczekiwania na inne warianty to 2-3 tygodnie, niemal identyczne terminy.

Tesla nie informuje, żeby wersja z dużą baterią i jednym silnikiem została z czegokolwiek okrojona, nie licząc oczywiście silnika z przodu. Mamy do dyspozycji ten system audio premium z 13 głośnikami, 1 subwooferem i 2 wzmacniaczami, system filtracji HEPA (alergicy lubią to!), szklany dach, elektryczne sterowane fotele z przodu czy podgrzewane siedzenia z przodu i z tyłu.

Konfigurator TUTAJ.

Nota od redakcji Elektrowozu: wygląda na to, że Model Y LR RWD jest nowym liderem, gdy chodzi o stosunek możliwości do ceny. Duży zasięg, dobre audio, dobre wyposażenie…

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 5]