Zeekr 001 jeszcze nie pojawił się na dobre w Europie, a już przeszedł solidny lifting. Producent właśnie pochwalił się, że samochód osiąga w szczycie nawet 547 kW mocy ładowania (złącze GB/T DC). Przy okazji zaprezentowano ładowarki firmy, które zdolne są do rozpędzenia się do nawet 800 kW mocy. W Europie takie liczby wymagałyby użycia specjalizowanych złączy CCS2, ale najlepsze byłoby skorzystanie z nowego wtyku MCS zaprojektowanego dla transportu ciężkiego, który wytrzymuje do 3,75 MW.

Zeekr 001 przelicytował konkurentów z Chin

Zeekr 001 trafił na rynek w 2021 roku i od tamtego czasu przeszedł już dwa faceliftingi, w tym poważną modernizację technologiczną. Niedawno ujawniono, że oprócz wzmocnienia zespołu napędowego zdecydowano się na skorzystanie z architektury 800 V i baterii CATL Shenxing, która powinna pozwolić na uzupełnianie energii z mocą 5 C (5 x pojemność baterii).

Na filmie promocyjnym marki z udziałem przedstawicieli mediów (niżej w treści), nowy Zeekr 001 ładuje się od 10 do 80 procent w 11 minut 11 sekund, co w branży jest wynikiem absolutnie genialnym. Przy 80 procent nadal trzyma 262,5 kW (!), podczas gdy olbrzymia większość samochodów na rynku przekracza 80 procent nie mając nawet 100 kW:

Przy 28 procent baterii Zeekr 001 wyświetlał, jak wnioskujemy, szczytowe 547 kW, możemy zatem śmiało szacować, że średnia moc ładowania wynosiła około 400 kW. Średnia, podczas gdy nowe Porsche Taycan rozpędza się w szczycie do 320 kW (ale trzyma ponad 300 kW do 60 procent):

Zeekr zareklamował przy okazji swoje nowe ładowarki, które są w stanie uzupełniać energię z mocą do 800 kW. W Europie ultraszybkie stacje ładowania obiecują do 350 kW, od pewnego czasu dostępne są urządzenia rozpędzające się do 400 kW, ale przeskok do wyższych wartości wymaga użycia specjalizowanych złączy CCS2, które mogą wytrzymać natężenia powyżej 500 amperów. Znane nam dziś maksimum to 850 amperów, co przy instalacji 800 V odpowiadałoby mocy 680 kW.

Do uzyskania 800 kW najlepsze byłoby złącze MCS. Fiński Kempower osiąga z nim do 1,2 MW przy 1 500 amperach, Zeekr 001 potrzebuje, jak widać na ilustracji powyżej, 728 amperów przy 751 woltach.

Nowe ładowarki Zeekr Power wykorzystują złącze GB/T DC (c) Zeekr


Nota od redakcji Elektrowozu: zanosi się na to, że warianty Performance elektryków zaczną być wyposażane w złącze MCS albo MCS i CCS2…

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: