Intrygujące odkrycie portalu Nikkei Asia. CATL i BYD, dwaj najwięksi na świecie producenci ogniw litowo-jonowych do samochodów elektrycznych i jednocześnie konkurenci na rynku plus cały zbiór innych chińskich firm z branży ogłasza chęć połączenia sił w pracach nad ogniwami solid-state. Celem jest zbudowanie kompletnego łańcucha dostaw dla baterii ze stałym elektrolitem.

Chiny podbiły rynek LFP, Chiny podbiją rynek SSB?

Rządowa inicjatywa nosi nazwę China All-Solid-State Battery Collaborative Innovation Platform, Chińska Platforma Współpracy na Rzecz Innowacji w Bateriach ze Stałym Elektrolitem (CASIP). W jej skład wszedł m.in. CATL (największy producent ogniw Li-ion na świecie w 2023 r.), BYD (drugi największy producent aut elektrycznych i ogniw Li-ion dla automotive na świecie) wraz ze spółką-córką FinDreams, CALB (6. największy producent ogniw Li-ion dla branży motoryzacyjnej na świecie), Gotion High-Tech i Eve Energy (odpowiednio 8. i 9. producent ogniw dla automotive na świecie w 2023 roku; źródło).

Nie zabrakło też przedstawiciela branży motoryzacyjnej: jest Nio, marka segmentu premium, jest też, w podwójnej roli, BYD. Są wreszcie delegaci z ministerstw i strategicznych resortów (Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informatycznych, Nauki i Technologii, energetyka) oraz branża naukowa.

Zdjęcie zrobione prawdopodobnie podczas inauguracji CASIP. Dotarł do niego Reuters, pojawiło się na stronie jednego z uczestniczących w inicjatywie uniwersytetów

Celem CASIP jest przyspieszenie prac nad bateriami ze stałym elektrolitem (ang. solid-state battery, SSB) oraz zbudowanie kompletnego łańcucha dostaw dla nich. Chińczycy nie chwalili się dotychczas postępami w tej dziedzinie, skupiali się głównie na rozwoju ogniw LFP (CATL, BYD, CALB i in.) czy nowych formatach ogniw (Eve Energy), o odkryciach w dziedzinie solid-state było raczej cicho. Tutaj więcej do powiedzenia miały przedsiębiorstwa z Europy, Tajwanu czy Ameryki.

Jeżeli jednak tacy giganci łączą siły, to możemy tylko po cichu mieć nadzieję, że Chinom zabraknie know-how (patenty na LFP zostały kupione dziesiątki lat temu) lub, przeciwnie, liczyć na to, że badania wreszcie mocno ruszą do przodu, by ogniwa solid-state trafiły na rynek w dobrych cenach. Eksperci z branży szacują, że pierwsze baterie SSB z prawdziwego zdarzenia powinny zadebiutować w okolicy połowy dekady.

Nota od redakcji Elektrowozu: nie obraziłbym się, gdyby w Polsce organizowano z państwowej inicjatywy takie zjazdy w przyszłościowych sektorach przemysłu. A może już się odbywają?

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.7]