Po dziesiątkach zwiastunów i zapowiedzi, w końcu jest: nowe Porsche Macan, pierwszy model koncernu Volkswagena na platformie PPE. Choć auto jest w pełni elektryczne, nie zyskało żadnego dodatkowego oznaczenia (np. Macan-e, Macan Electric), ponieważ w Europie będzie oferowane wyłącznie z tym zespołem napędowym. Homologacja poprzedniej generacji kończy się na Starym Kontynencie latem 2024 roku, producent twierdzi, że nie będzie jej przedłużał. 

Porsche Macan (2024) z bliska

Porsche Macan – dane techniczne

Z niektórych deklaracji koncernu wynika, że zespół napędowy samochodu był dopracowany i gotowy już pod koniec 2022 roku, a opóźnienie spowodowało oprogramowanie. Porsche Macan jest pierwszym autem na platformie PPE, za kilka miesięcy zadebiutuje spokrewnione z nim Audi Q6 e-tron, pod koniec roku powinniśmy zobaczyć też Audi A6 e-tron. W międzyczasie pojawi się Porsche Taycan po faceliftingu – to jednak będzie budowane na starej platformie J1.

Elektryczne Porsche Macan będzie dostępne z jedną tylko pojemnością baterii wynoszącą 100 (95) kWh oraz dwoma silnikami. W słabszym wariancie Macan 4 (300 kW/408 KM) auto obiecuje do 613 jednostek WLTP, mocniejsza wersja Macan Turbo (470 kW/639 KM) powinna na jednym ładowaniu pokonać 513 do 591 jednostek WLTP. Dla porównania: lokująca się w tym samym segmencie D-SUV Tesla Model Y Performance obiecuje do 514 jednostek WLTP z baterii o pojemności 81 (~78) kWh, sprawność energetyczna obu aut jest więc zbliżona (Porsche: 5,4-6,2-6,5 jedn. WLTP/kWh, Tesla: 6,5 jedn. WLTP/kWh).

Moment obrotowy Porsche Macan 4 to 650 Nm, dzięki niemu auto przyspiesza do 100 km/h w 5,2 sekundy. Porsche Macan Turbo ma 1 130 Nm momentu obrotowego i rozpędza się do 100 km/h w 3,3 sekundy (Tesla Model Y Performance = 3,7 s). Szybkości maksymalne samochodów ograniczono do 220 i 260 km/h, w wersji 4 amortyzatory są klasyczne, w edycji Turbo otrzymujemy zawieszenie pneumatyczne.

Obydwa auta obiecują ładowanie z mocami dochodzącymi do 270 kW (architektura 800 V), co ma pozwalać na uzupełnienie od 10 do 80 procent energii w 21 minut. Na starszych stacjach ładowania obsługujących napięcia 400-500 V, samochody podzielą logicznie baterię na dwa pakiety i rozpędzą się do 135 kW, możemy się więc spodziewać postojów trwających 30-40 minut. Producent wspomina też o „dodatkowym boosterze wysokiego napięcia” (ang. HV booster), ale nie rozwija tego tematu. Ładowarka pokładowa AC-DC jest trzyfazowa, obsługuje do 11 kW mocy.

Współczynnik oporu powietrza Cx Porsche Macan (2024) to 0,25, długość samochodu wynosi 4,78 metra, rozstaw osi to 2,89 metra. Reflektory podzielono na dwie części, górna, charakterystyczna dla Porsche, a szczególnie dla Taycana, to światła do jazdy dziennej. Główne reflektory znajdują się poniżej:

Z tyłu znalazło się miejsce dla regulowanego spojlera, listwy świetlnej i podświetlonego napisu PORSCHE. Maksymalna (=bez podłogi) pojemność bagażnika to 540 litrów, z przodu mamy do dyspozycji dodatkowe 84 litry. Projekty przodu i tyłu są raczej zachowawcze, obłe, gdyby nie charakterystyczne sygnatury świetlne, samochody ciężko byłoby rozpoznać i odróżnić od chińskiej konkurencji.

We wnętrzu pojawią się maksymalnie trzy wyświetlacze. Centralny ma 10,9 cala, liczniki to 12,6 cala, pasażer może mieć dodatkowy ekran o przekątnej 10,9 cala. W HUDzie po raz pierwszy zastosowano wirtualną rzeczywistość ułatwiającą nawigację. Wajcha wyboru kierunku jazdy została zminimalizowana do niewielkiego przełącznika po prawej stronie wgłębienia z licznikami, po lewej stronie uchował się przycisk włączania auta.

Porsche Macan, ceny

Podstawowa wersja Porsche Macan (2024) w kolorze białym, z czarnym wnętrzem i 20-calowymi felgami zaczyna się od 386 000 złotych. Dopłacimy i za skórzaną tapicerkę, i za „sportowy dźwięk Porsche Electric Sport Sound”, i za zegarek w środkowej części kokpitu, i za skrętną tylną oś. Nagłośnienie Bose Surround to dodatkowe 5 109 złotych, za audio marki Burmester dopłacimy 20 593 złote. Jeśli interesuje nas wariant Macan Turbo, przygotujmy się na wydanie co najmniej 526 000 złotych (konfigurator TUTAJ).

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 3.4]