Niemieccy producenci samochodów chwalą się swoimi wynikami rocznymi. Właściwie wszyscy sprzedali po kilkaset tysięcy samochodów elektrycznych, ale nawet zliczeni razem wypadają nieco słabiej niż chiński BYD. Hyundai Motor Group podało sumy globalne dla Hyundaia i Kii, jednak bez wyszczególniania elektryków. Toyota, Stellantis czy Renault też jeszcze nie ujawniły swych osiągnięć w tym segmencie.
Ranking sprzedaży samochodów elektrycznych w 2023 roku – wybrane marki
Oto zestawienie na podstawie dostępnych danych na tle liderów (Tesla, BYD) oraz swoim własnym. Kolejność jest dobra, natomiast w ranking mogą wmieszać się inni producenci, dlatego stosujemy wypunktowanie zamiast liczb:
- Tesla – 1 808 581 egz.,
- BYD – 1 589 571 egz.,
- Grupa Volkswagena – 771 100 egz. (z 572 500, +34,7 proc.; wszystkie napędy: 9,24 miliona egz.), w tym:
- VW – 394 000 egz.
- Audi – 178 000 egz.,
- Skoda Enyaq – 81 700 egz. [prawdopodobnie jedyny elektryk dostarczany w roku 2023 – red.],
- Porsche – 40 629 egz.,
- Grupa BMW – 376 183 egz. (14,7 proc.), w tym:
- BMW – 330 596 egz.,
- Mercedes – 222 600 egz.,
- Nio – 160 038 egz.,
- Xpeng – 141 601 egz.,
- Polestar – 54 600 egz.,
- Mercedes (vany) – 22 700 egz.,
- Smart – 18 100 egz.
Na liście nieprzypadkowo zamieściliśmy marki chińskie obok niemieckich. Nio i Xpeng to aspirujące startupy – obydwa zaczynają deptać po piętach Audi, choć na razie sprzedawane są głównie w Chinach i na niewielką skalę w Europie. Gdyby ich producenci zdecydowali się na szerszą dystrybucję, mogliby zagrozić Mercedesowi, a z czasem pewnie też BMW. Wystarczy, że zdobędą zaufanie na lokalnym rynku, by ten mógł finansować ich ekspansję.
Znacznie słabiej idzie Polestarowi (Geely). Mimo zapożyczenia marki od Volvo, wcześniejszego wejścia na rynek i ustabilizowanej dystrybucji w kilku krajach europejskich, producent nie potrafi zmierzyć się z konkurencją. Trudno powiedzieć, czy jest to kwestia braku marketingu, czy może niechęci Geely do wewnętrznej walki z Volvo.
Drugi największy koncern motoryzacyjny na świecie (Volkswagen AG) w rankingu sprzedanych aut elektrycznych będzie musiał się zadowolić trzecią pozycją. Toyota powinna zmieścić się w końcówce TOP10 z wynikiem 120-150 tysięcy egzemplarzy.
Nota od ŁB: jestem na wyjeździe, wybieram się z Dziećmi na sanki pod Jelenią Górę lub do Karpacza, więc następny artykuł pojawi się najwcześniej wieczorem. Zapraszam do zwiedzania Forum Elektrowozu, jest tam mnóstwo ciekawych wątków.