Podczas Nio Day 2023 Nio zaprezentowało chyba najbardziej zaskakujący nowy model: Nio ET9. Producent zrezygnował ze schodzeniem z modelami w dół, przestał martwić się o przystępne ceny: Nio ET9 jest najwyższym, najlepiej wyposażonym, najdroższym samochodem w gamie chińskiego producenta. Stworzonym jakby na życzenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które dosłownie kilka dni wcześniej zainwestowały w chińską markę 2,2 miliarda dolarów (równowartość 8,7 miliarda złotych).
Nio ET9: cena, specyfikacja i wszystko, co wiemy
Spis treści
Zacznijmy od prezentacji reklamowej producenta:
Ceny Nio ET9 w przedsprzedaży zaczynają się od 800 000 yuanów, równowartości 442 000 złotych, jego dostawy mają ruszyć na początku 2025 roku, Nio idzie więc charakterystycznym dla siebie rytmem: zapowiedź z prezentacją -> budowanie bazy potencjalnych klientów z gromadzeniem środków -> sprzedaż z drobnymi opóźnieniami.
Nio ET9 ma być sztandarowym produktem produktem marki, producent ochrzcił go nawet mianem Smart Electric Executive Flagship. Auto ma nadwozie typu crossovera coupe o długości 5,325 (!) metra i rozstawie osi wynoszącym 3,25 metra. Dla porównania: elektryczny van, Mercedes EQV w wersji Extra Lang, ma 5,37 metra, jest więc o zaledwie 4,5 centymetra dłuższy. Pozostałe wymiary Nio ET9 to 2,016 m szerokości i 1,62 m wysokości.
Nio ET9: architektura, moc, pojemność baterii
Przy tych rozmiarach Nio będzie konkurować o portfele osób zainteresowanych Mercedesem EQS, Porsche Panamerą czy BMW i7. Nio obiecuje napięcie w instalacji wynoszące 925 V i dwa silniki o mocach 180 kW/245 KM z przodu (silnik indukcyjny) oraz 340 kW/462 KM z tyłu (magnesy trwałe). Całkowitą moc ET9 wyznaczono na poziomie 520 kW/707 KM. Producent chce wykorzystać steer-by-wire, czyli zrezygnować z mechanicznego połączenia kierownicą z kołami. Skrętne będą obie osie, tylne koła mają się wychylać o 8,3 stopnia, co powinno pozwolić na uzyskanie średnicy zawracania wynoszącej 10,9 metra.
Bateria Nio ET9 ma mieć 120 kWh pojemności, zastosowane w niej ogniwa dysponują gęstością energii wynoszącą 0,292 kWh/kg, co w branży motoryzacyjnej jest obecnie wynikiem z wysokiej półki. Nie jest jasne, czy w samochodzie da się zastosować nowy akumulator o pojemności 150 kWh, ponieważ przystosowano go do wcześniejszych architektur (~400 V), ale na pewno ET9 będzie kompatybilny ze stacjami wymian baterii. Ma też pozwalać na ładowanie z mocami 5 C, 600 kW.
We wnętrzu modelu są tylko cztery miejsca, z czego to ulokowane po prawej stronie z tyłu ma oferować nadzwyczajne luksusy. Oprócz możliwości szybkiego zacienienia przestrzeni wysoki poziom komfortu ma być gwarantowany również za sprawą sterowanego elektronicznie zawieszenia firmy ClearMotion. Nio dofinansowało amerykański startup, ten zbuduje w Chinach fabrykę i zacznie dostarczać swoje rozwiązania [Nio] w czwartym kwartale 2024 roku.
https://www.youtube.com/watch?v=ch04WQLVLts
Nio ET9 ma być dostępny w pierwszym kwartale 2025 roku. Producent obiecuje użycie w nim chipsetu NX9031, który ma zarządzać jazdą autonomiczną, ale na weryfikację obietnic musimy jeszcze poczekać.