Zanosi się na to, że koncern Geely będzie usiłował pozycjonować markę Zeekr jako bezpośredniego konkurenta Nio czy Tesli. Zeekr właśnie zaprezentował akumulator Golden Battery oparty na ogniwach LFP, który przystosowano do pracy z instalacją 800 V i który może ładować się z mocą 4,5 C (4,5 x pojemność). Ale jego największą zaletą ma być sposób upakowania ogniw, w których substancja czynna zajmuje znacząco więcej niż 3/4 całkowitej przestrzeni zajmowanej przez baterię.

Nowa bateria Zeekr do Zeekra 007

W czerwcu 2022 roku CATL zaprezentował baterię Qilin, w której poziom wykorzystania przestrzeni wynosił 72 procent. To znaczy: 72 procent objętości zajmowanej przez pojemnik baterii stanowiła substancja czynna (elektrody plus elektrolit) przechowująca energię. Im wyższy współczynnik, tym wyższa gęstość energii na poziomie całego pakietu, czyli lepszy zasięg elektryka przy tej samej wielkości baterii.

Półtora roku temu wynik CATL był światowym rekordem. Teraz Zeekr mówi o wykorzystaniu przestrzeni w 83,7 procent, czyli rezultacie o ponad 16 procent lepszym niż ten, który osiągnęło CATL. I faktycznie: na zdjęciach nowego akumulatora widać, że ogniwa są w nim upakowane gęsto obok siebie w dwóch kolumnach biegnących przez całą długość pojemnika.

To nie koniec zalet. CATL chwaliło się kilka miesięcy temu pierwszą na świecie baterią LFP pozwalającą na ładowanie z mocami 4 C (Shenxing Superfast). Zeekr mówi o możliwości osiągnięcia 4,5 C przy ładowaniu i chwilowego 16 C przy rozładowywaniu, co pozwala na przekazanie silnikom nawet 1,6 MW/2 175 KM mocy ze 100 kWh! Golden Battery ma się ładować z mocami do 500 kW i odzyskiwać do 500 jednostek CLTC, około 375 jednostek WLTP, około 320 kilometrów zasięgu w 15 minut.

Nowa bateria ma być wreszcie wyjątkowo odporna na wysokie temperatury, nie zajmuje się ogniem ani nie wybucha po 4 minutach w 700 stopniach Celsjusza. Ogniwa po pełnym naładowaniu nie powinny zapłonąć ani przy zgnieceniu, ani przy nakłuciu, deklaruje producent (źródło). Dzięki optymalizacjom i pełnej automatyzacji linii produkcyjnej, Golden Battery ma być tańsza od konkurencyjnego pakietu wykorzystującego ogniwa wysokoniklowe o 14,8 procent.

Bateria znajdzie zastosowanie podczas produkcji Zeekra 007, przystępnego cenowo elektryka lokującego się pomiędzy Teslą Model 3 i Teslą Model S.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: