Do niedawna koncern Stellantis twierdził, że po obecnych platformach nadejdzie era nowych STLA Small, Medium, Large i Frame. Wygląda na to, że rosnąca konkurencja ze strony Chin wymusiła na grupie zmianę planów i przyspieszenie prac. STLA Small dla aut małych, która miała debiutować w okolicy 2026 roku, niespodziewanie została zastąpiona przez SCP. Platforma SCP powstała z myślą o rynkach, gdzie liczą się koszty – i nagle okazało się, że może sprawdzić się też w Europie.

Platforma SCP, czyli takie „eCMP Entry”

Użycie nowej platformy to spory twist. Odległa i efemeryczna STLA Small staje się jeszcze bardziej odległa i efemeryczna, bo koncern ma już przecież małą platformę nadającą się do budowania tanich aut elektrycznych. Citroen e-C3 nie wykorzystuje dotychczasowej eCMP 2.0 łączonej z ogniwami opartymi na niklu i kobalcie (Li-NCM), lecz tańszą o około 30 procent SCP [ang. Smart Car Platform; akronim roboczy ukuty przez Elektrowóz]. Tańszą również dlatego, że zastosowano w niej ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe.

Z informacji, które przekazał Citroen, wynika, że platforma SCP już teraz jest stosowana w Indiach i Ameryce Południowej, możemy zatem domniemywać, że stworzono ją w oparciu o którąś generację platformy eCMP. Francuski producent zastrzega, że od początku projektowano ją z myślą o napędzie elektrycznym, chociaż skądinąd wiemy, że da się w niej też stosować silniki spalinowe:

Nie znamy na razie zbyt wielu szczegółów technicznych nowej architektury, jednak wystarczy rzut oka na schemat platformy eCMP (poniżej), żeby dostrzec pierwszą istotną różnicę, kształt pojemnika baterii. W eCMP mamy dwie osobne baterie pod siedzeniami, które połączone są przewodami wysokiego napięcia. W nowej SCP jest już tylko jeden prostokątny pojemnik.

Wymaga to podniesienia nadwozia samochodu, żeby ludzie nie siedzieli z głową między kolanami, ale ma niebagatelne zalety: jest jedna wiązka przewodów wysokiego napięcia, jedno złącze, jeden układ chłodzenia. Pojemnik baterii staje się strukturą zwiększającą sztywność samochodu wzdłuż i wszerz, więc pozostałe elementy szkieletu mogą zostać odchudzone [domysły redakcji]:

Schemat platformy e-CMP użytej w Peugeocie (c) Peugeot / Stellantis

To nie koniec. Nowa platforma SCP nadaje się do budowania zarówno tańszych, jak i bardziej przestronnych elektryków. Tańszy będzie Citroen e-C3 (2025), który powinien mieć około 30 kWh baterii i 200 jednostek WLTP zasięgu. Tańszy może być też Fiat Panda, który, strzelamy, jako pierwszy zyska napęd z mniejszą baterią. W podobnej cenie będzie zapewne nowy Opel Crossland.

Nowy minivan („B-SUV”) z 7 miejscami. Tak, tak, tak!

A co z modelami przestronniejszymi? Otóż właśnie na platformie SCP powstanie auto zapowiedziane jako „B-SUV”, a które będzie prawdopodobnie minivanem pogranicza segmentów B i C. Minivanem z, uwaga, siedmioma miejscami w kabinie. Pokazano go na samym końcu premiery, nie wiemy, dlaczego media go „przeoczyły”:

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]