W wakacje podjęliśmy kilka eksperymentalnych współpracy, które mogłyby zwiększyć nasze przychody. Planowaliśmy więcej zarobić i mniej się narobić ;), bo wiedzieliśmy, że po wakacjach przyjdzie czas na nowy projekt, do którego potrzebowaliśmy energii. Testowaliśmy kooperację z firmami Andrea Media, Spolecznosci.net / Tri-table oraz Sales & More.

Elektrowoz.pl – gdzie byliśmy, gdzie jesteśmy

Statystyki i przychody, dane dotyczące Czytelnictwa/oglądalności nie zawierają Forum ani porównania rok do roku, bo GA4, mimo naszych usilnych prób, nie było w stanie zassać starych danych do nowego panelu GA4. Porównania możemy robić więc tylko ręcznie:

  • lipiec 2023: 319 tys. Czytelników (uu wg Google Analytics),  4,72 tys. zł przychodu,
  • sierpień 2023: 196 tys. Czytelników, 3,46 tys. zł przychodu,
  • wrzesień 2023: 232 tys. Czytelników, 4,52 tys. zł przychodu.

Ale uwaga. Powyższe przychody na szczęście nie są jedynymi, które mieliśmy.

Dodatkowe przychody

W ramach kampanii reklamowej realizowanej przez Sales & More dla Arval / BNP Paribas w czerwcu-lipcu wystawiliśmy dodatkową fakturę na 3,69 tys. zł. Nie wiemy, czy druga strona jest zadowolona, wiemy natomiast, że lekko przeraża nas, że w Polsce firmy same wyznaczają sobie terminy płatności faktur, po czym ich nie dotrzymują i potrzebują mocnego maila, żeby się ogarnąć.

Uważam, że to celowe działanie i że chodzi o to, żeby upokorzyć drugą stronę, pokazać jej, kto rządzi.

Oprócz tego w lipcu wystawiliśmy fakturę na 3,44 tys. zł francuskiej firmie Andrea Media. W sierpniu było to 1,3 tys. zł, we wrześniu – 0,35 tys. zł. Muszę powiedzieć, że to była ciekawa kooperacja. Oni mają wtyczkę, która emituje reklamy na zamieszczonych w artykułach ilustracjach. Pomysłowe, niezbyt uciążliwe, skuteczne, bo reklamy naprawdę dobrze pasowały do kontekstu.

A dlaczego kwoty spadają? Otóż czerwiec rozpoczął się niefortunnie, człowiek po drugiej stronie oznajmił nam radośnie, że wyjeżdża na miesięczny urlop i że fakturą „zajmie się po powrocie”. Widzieliście nasze przychody za czerwiec i za lipiec, znacie nasze stanowisko wobec opóźniania płatności, wobec takiego stanowiska usunąłem skrypt.

Sytuacja się unormowała, gdy przejął nas sam prezes firmy, dowiedzieliśmy się, jakie są terminy płatności, ale wtedy zaczęło się okazywać, że mechanizm emisji gryzie się z naszą wtyczką do wyświetlania ilustracji w treści. Powodowało to różne nieprzyjemne efekty jak blokadę wczytywania artykułu czy zamrażanie kart przeglądarki. Gdybym był sprytnym webowcem, pewnie bym sobie z tym poradził. Nie jestem.

Oczywiście problem pewnie dałoby się rozwiązać zmieniając wtyczkę, ale wtedy w panelu Google AdSense pojawił się dziwny komunikat. Widziałem go tylko raz, uznałem, że zapoznam się z nim później – i to był błąd, bo później już go nie było. Chodziło mianowicie o jakieś ostrzeżenie, że stosujemy niekompatybilne z IAB / nadmiarowe formaty reklam czy coś. Brzmi skomplikowanie, efekty miało tragiczne – Google stopniowo zmniejszyło emisję swoich reklam. Efekty widzicie w sierpniu na przychodach z AdSense.

Uznaliśmy, że, niestety, tej obiecującej współpracy kontynuować nie możemy, bo się udusimy finansowo.

Trzecia była firma Spolecznosci.net / Tri-table. Myśleliśmy, że to będzie nasz docelowy i jedyny partner. Niestety, skuteczne rozmieszczenie kodów z reklamami chyba nas przerosło, nawet w bardzo gorących dla Google AdSense miejscach generowały one parędziesiąt razy mniej. Kampanie też były takie niezbyt pasujące do Elektrowozu, jakieś ogólne, Lewandowski czy zdrapki (nie pamiętam już). Ludzie fantastyczni, fachowi, bardzo pomocni, ale „generowaliśmy za mało odsłon”, więc ciężko było zarobić. Wierzę. Efekty: 7,6 zł, 250 zł, 100 zł.

Doszedłem do wniosku, że współpraca z dużymi sieciami, które generują setki złotych na dziesiątkach tysięcy odsłon dziennie, to nie dla Elektrowozu. My takiej liczby odsłon wygenerować nie umiemy. I też trochę nie chcemy: sami wiecie, jak to jest, gdy się klika artykuł z Auto Świata, później trafia się na główną Onetu, później trzeba kliknąć jeszcze raz, wtedy może pojawić się reklama zasłaniająca wszystko a w rogu wyskoczy player wideo.

Uważam, że nasz Czytelnik jest za mądry i zbyt ceni jasność komunikacji oraz elegancję, by zasypywać go masowymi kampaniami.

Droga Elektrowozu musi być inna. Wiemy, że kupujecie samochody po lekturze portalu, wiemy, że mocno bierzecie sobie do serca nasze oceny i rekomendacje. To jest nasza mocna strona.

Są też powyższego, ale o nich nie opowiem 🙂

Ps. Zapomniałbym! We wrześniu jako przedstawiciel Elektrowozu zostałem zabrany przez polski oddział Audi na zwiedzanie fabryki Audi e-tron w Brukseli (Belgia). Koszt biletu lotniczego w obie strony był minimalnie wyższy niż nasze przychody z reklam Google AdSense w sierpniu, hotelu już nawet nie doliczam, bo dodał co najmniej drugie tyle 😉 Słowem: coś za coś.

Nota na marginesie

Zauważyłem, że Forum Samochody Elektryczne (Samochodyelektryczne.org) generuje błąd 404. To smutna sytuacja. Gdy Elektrowóz startował, złożyłem właścicielowi witryny, Panu RaveNowi propozycję to współpracy, to przejęcia, to odsprzedaży portalu z całą zawartością. Kiedy usłyszałem kwotę 100 000 złotych wobec przychodów na poziomie kilkuset czy tysiąca kilkuset złotych, trochę ręce mi opadły. Miałem kontrpropozycję (udział w zyskach), ale nie spotkała się ona z przychylnym przyjęciem.

Wszystkie kolejne propozycje również.

Myślę, że to ciekawa nauka i dla właściciela, i dla mnie. Mamy jako Polacy skłonność do działania „ja siama”. W szkołach nie uczy się funkcjonowania w grupie, nie uczy się rozsądku, nie przypomina się, że porażka jest babką sukcesu. Wychwala się husarię, samotne mierzenie się z siłami ciemności i wroga 🙂 Gdyby właściciel zdecydował się na odsprzedaż / odstąpienie nam portalu na naszych warunkach, miałby stały przychód na poziomie przychodów Elektrowozu. Sam Elektrowóz byłby pewnie ze dwa-trzy razy większy, bo mielibyśmy mnóstwo starych wpisów, które dodatkowo wzmacniałyby nasze zasięgi.

Nie zdecydował się i już wyłączył forum, bo prawdopodobnie przestało żyć.

Unoszenie się dumą nie przynosi pieniędzy. Kto chce żyć, musi sprzedawać. Sam też powinienem się tego nauczyć 🙂

Ps. Na ten temat na Forum Elektrowozu rozmawiają też weterani Forum Samochody Elektryczne.org

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]