Przy autostradzie A15 w Holandii został uruchomiony WattHub, pierwsza stacja ładowania przystosowana do uzupełniania energii w elektrycznych ciężarówkach i autokarach. W lokalizacji jest sześć stacji transformatorowych o mocy 600 kW każda oraz 36 ładowarek Kempower Satellites, co przy maksymalnym obciążeniu daje ciągłą moc wynoszącą 100 kW na ładowarkę (szczyt: 400 kW). Urządzenia wyposażono w złącza CCS.
Pierwsza megastacja do ładowania ciężarówek [i nie tylko]
Ładowarki, jak mówi nazwa, są „satelitami”, końcówkami mocy, więc nieduże słupki potrafią zaoferować od 25 aż do 400 kW. Zarządzanie nimi i przydział mocy odbywa się w grupach po sześć sztuk na transformator. Łatwo obliczymy, że jeśli maksymalne natężenie obsługiwane przez złącze CCS wynosi 500 amperów, to 400 kilowatów osiągalne jest przy napięciu wynoszącym 800 woltów. Dodajmy, że na innych urządzeniach maksimum to 350 kilowatów. Są tam zarówno miejsca przeznaczone dla samochodów osobowych, jak też ciężarówek.
It’s a very long location. In the back (not easily visible in that photo, there are specific pull through spots ⚡️ pic.twitter.com/GbzNdhIgPa
— Felix Hamer • electricfelix (@electricfelix) October 14, 2023
Gdyby stację odwiedził Mercedes eActros 600, mógłby się ładować z maksymalną mocą, o ile tylko pozwoliłby na to stan ogniw. Po 30 minutach postoju uzyskałby około 190 kWh energii, co odpowiada mniej więcej 160 kilometrom zasięgu z pełnym pełnym ładunkiem. Gdyby ciągnik wyposażony był w złącze MCS, a ładowarki rozpędzałyby się do 1 000 zamiast 400 kW, samochód uzupełniłby około 60 procent baterii (20 -> 80 procent), co odpowiada niemal 300 kilometrom zasięgu.
Wszystkie urządzenia zasilane są energią odnawialną, która powstaje na pobliskiej farmie wiatrowej oraz fotowoltaicznej. Operator chwali się, że dzięki ulokowaniu stacji ładowania przy autostradzie A15, niedaleko miejscowości Geldermalsen, połączono port w Rotterdamie (Holandia) z Niemcami. Oceniając po bliskości Rotterdamu będzie to przystanek raczej dla tych, którzy zmierzają w kierunku portu, gdzie będą mogli oddać naczepę do rozładunku i podłączyć ciągniki ponownie.