Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował statystyki, z których wynika, że najchętniej kupowane (=najczęściej rejestrowane) marki aut elektrycznych w I połowie 2023 roku to Tesla, Volkswagen i Kia. Pierwsze dwie zaliczyły trzycyfrowe wzrosty w procentach. Do najczęściej wybieranych modeli należały 1/ Tesla Model Y, 2/ Tesla Model 3, 3/ Kia EV6. Każdy z modeli Tesli wygenerował lepszą sprzedaż niż cały Volkswagen czy Kia w ogóle, oczywiście nadal w segmencie BEV-ów.
Statystyki sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce
Jeśli chodzi o marki, liczby są następujące:
- Tesla – 2 317 egzemplarzy, 27 procent rynku,
- Volkswagen – 791 egzemplarzy, 9 procent rynku,
- Kia – 740 egzemplarzy, 9 procent rynku.
A teraz modele:
- Tesla Model Y – 1 270 egzemplarzy,
- Tesla Model 3 – 837 egzemplarzy,
- Kia EV6 – 440 egzemplarzy.
W sumie od stycznia do końca czerwca 2023 roku zarejestrowano 8 497 aut elektrycznych. Cały rynek samochodów nowych to 238 672 pojazdy, elektryki odpowiadały zatem za 3,6 procent sprzedaży. To dużo jak na Polskę, ale warto dodać, że w wielu krajach te odsetki są już dwucyfrowe. Podany przez PZPM wynik nie pasuje do linii trendu wyliczonej przez nas kilka miesięcy temu, lokuje się poniżej niej:
W pierwszym półroczu 2023 powinniśmy osiągnąć granicę niemal 50 000 samochodów elektrycznych na polskich drogach, tymczasem ledwie dobiliśmy do poziomu około 42 400 aut. Na koniec roku linia trendu mówiła o 68 000 BEV-ów, tymczasem wygląda na to, że nawet nie dotrzemy do poziomu 60 000 elektryków. W tym (zwalniającym) tempie pierwszy milion samochodów elektrycznych na polskich drogach pojawi się dopiero na początku przyszłej dekady, może później.
A jak samochody elektryczne wypadają na tle innych zespołów napędowych? W segmencie starych hybryd (HICE, dawniej: HEV) i pseudohybryd (mHICE, dawniej: mHEV) prowadziła 1/ Toyota, za nią uplasowało się 2/ Audi i 3/ BMW. Najpopularniejszym modelem była Toyota Yaris Cross, która znalazła 6 456 nabywców. Wśród hybryd plug-in (PHICE) prowadził 1/ Lexus (1 004 egzemplarzy), po nim dojechało 2/ Volvo (766 egzemplarzy) i 3/ Mercedes (746 egzemplarzy).
W pierwszej połowie 2023 roku w Polsce zaczęła się też wodorowa rewolucja, Toyota dostarczyła 41 egzemplarzy Mirai II, Hyundai sprzedał 35 sztuk Nexo.