Fiat zaprezentował model Fiat 600e (wł. Seicento-e), elektrycznego crossovera segmentu B-SUV z baterią o pojemności 54 (51) kWh. Auto będzie konkurowało przede wszystkim wewnętrznie, z szeroką gamą modeli koncernu Stellantis (Jeep Avenger, Peugeot E-2008), ale też z Volvo EX30 z mniejszą baterią LFP o pojemności 51 (~48) kWh. Ten ostatni pojedynek może być najciekawszy.
Fiat 600e: dane techniczne, ceny i wszystko, co wiemy
Spis treści
Samochód niczym nas nie zaskoczył, jak dowiedzieliśmy się w maju od inżyniera pracującego w fabryce w Tychach, auto powstanie na platformie e-CMP2 vel e-CMP 2.0, która napędza też Jeepa Avengera. Ma silnik o mocy 115 kW/156 KM pozwalający na przyspieszenie do 100 km/h w 9 sekund i baterię o pojemności 54 (51) kWh, która pozwala na pokonanie „ponad 400” jednostek WLTP, 342 kilometry realnie w trybie mieszanym, 240 kilometrów przy jeździe autostradowej 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. Maksymalna moc ładowania prądem stałym (DC) to 100 kW, wbudowana ładowarka pokładowa AC-DC osiąga 11 kW.
Fiat podaje jeszcze „zasięg miejski”, ale jest to element procedury WLTP, nie należy przywiązywać się do owej wartości. Jest ona możliwa do osiągnięcia we włoskim klimacie i w zakorkowanych włoskich miastach, w Polsce za zasięg miejski uznawajmy raczej jednostki WLTP.
Producent postanowił poddać klientów „terapii kolorem”, dlatego zrezygnował z oferowania szarych odcieni, mimo faktu że są one jednymi z najczęściej wybieranych barw obok białego i czarnego. Nowe kolory mają być inspirowane włoskim słońcem, niebem, morzem i ziemią. Do lakieru będzie można dopasować w sumie jeden z 8 barw/64 odcieni oświetlenia nastrojowego i motywów radia. Fotel kierowcy jest elektrycznie sterowany i posiada funkcję masażu, która ma gwarantować „włoskie spa”. Siedzisko i oparcie są też podgrzewane, UWAGA, niektóre z tych opcji mogą być opcjonalne i dodatkowo płatne.
Tylna kanapa dzielona jest w proporcji 40/60, z przodu są gniazda USB A i C oraz bezprzewodowa ładowarka, z tyłu USB C. Fiat 600e wyposażony jest adaptacyjny tempomat (ACC) potrafiący utrzymać pojazd na pasie ruchu, ma też mechanizm czytania znaków, czujniki parkowania oraz kamerę 180 stopni z tyłu. System audio jest 6-głośnikowy, wyświetlacz centralny ma 10,25 cala.
Fiat 600e, ceny we Włoszech a rynek polski
Auto ma być dostępne w dobrze wyposażonej wersji La Prima oraz „bardziej przystępnej” (600e)RED, dostawy w ojczyźnie Fiata wystartują we wrześniu, zamówienia na niektórych rynkach można składać od dziś. We Włoszech cena Fiata 600e RED zaczyna się od 35 950 euro, cena Fiata 600e La Prima to 40 950 euro. Przez analogię do Nowego Fiata 500 (od 29 950 euro, od 142 400 złotych) możemy oszacować, że ceny Fiata 600e RED powinny zaczynać się w Polsce od okolic 171 000 złotych, podczas gdy La Prima kosztowałaby około 194 700 złotych.
Producent nie wspomina na razie o wariantach spalinowych, ale spodziewajmy się, że w przyszłości trafią na rynek (źródło).