Sieć partnerskich stacji paliwowych Moya należąca do Anwim SA planuje do końca 2030 roku uruchomienie ponad 4 000 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Dziś działa w niej ponad 400 placówek, więc gdyby punkty ładowania lokowano wyłącznie na stacjach benzynowych, to każda z nich zostałaby wyposażona w mniej więcej 10 punktów ładowania. Technologię do zarządzania infrastrukturą dostarczy spółka Elocity.
Moya z własnymi ładowarkami
Punkty ładowania mają być dostępne w aplikacjach Moya Firma, Super Moya oraz Elocity. Tylko do końca roku klienci Moya mają otrzymać dostęp do około 1 000 punktów ładowania, zapewne za pośrednictwem sieci zarządzanej przez Elocity. Docelowo dołączą do nich ładowarki uruchomione przez sieć Moya. Dla Elocity będzie to duże, nomen omen, doładowanie, bo Moya dołoży w ciągu siedmiu lat aż cztery razy tyle punktów, ile w aplikacji będzie na koniec 2023 roku.
Anwim chwali się, że każdego roku do jej sieci dołącza 50 nowych stacji tankowania (źródło). Firma ma dziś w portfolio sześć stacji tankowania z ładowarkami: w Międzyzdrojach, Człuchowie, Radomsku, Rzeszowie (2x) i Przemyślu. Lokalizacji w Rzeszowie i Przemyślu PlugShare nie ma w bazie, w Międzyzdrojach powstała stacja EV+ z CCS o mocy do około 50 kW (PlugShare TUTAJ), w Człuchowie jest stacja GreenWay (PlugShare TUTAJ), w Radomsku ładowarki nie ma, ale tuż obok są urządzenia GreenWay Polska.
Sądząc po tym zamieszaniu, właściciel marki Moya najwyraźniej uznał, że konieczne jest uporządkowanie infrastruktury. Należące do sieci stacje ulokowane są w większych i mniejszych miejscowościach, także przy drogach przelotowych, z rzadka tylko przy drogach szybkiego ruchu, mogą więc ułatwić przejście na elektryki ludziom spoza wielkich miast, którzy chcieliby kupić samochód niespalinowy, ale obawiają się, że nie będą mieli gdzie uzupełnić energii. W czasie, gdy sieć stacji ładowania Moya będzie funkcjonowała pełną parą, na terenie Unii Europejskiej obowiązkowe będzie wyposażanie ładowarek w terminale płatnicze.
Właściciel marki potrzebuje chyba nie tylko uporządkowania mapy…:
No to mała uwaga dla Anwim: Otóż klienci ładujący auto w Miedzyzdrojach nie są klientami stacji, z tego powodu mogą tylko odpłatnie korzystać z toalety.
Teraz coś dla Elocity: Postanowiłem przytrzymać i załadować w Świnoujściu na GreenWay tam lepsze BP pozwala na gratis toaletę.
Wiem, że czytacie, wniosek: Tak się zyskuje lub traci klientów.