Zaskakująca decyzja General Motors. Mimo niedawnego odświeżenia Chevroleta Bolta i dodania mu brata, Bolta EUV, obydwa modele przestaną być produkowane jeszcze w tym roku. W ofercie w pewnym sensie zastąpi je Chevrolet Equinox EV, elektryk większy, choć, według obietnic, „tańszy niż Bolt”. Dodajmy, że Bolt (w obu wersjach) jest dziś najchętniej kupowanym samochodem elektrycznym w gamie GM, jest też jedynym modelem, który firma potrafi wytwarzać masowo.

Koniec Chevroleta Bolta = przejście na platformę Ultium

Niespodziewana decyzja General Motors ma prozaiczną przyczynę: Bolt, choć wytwarzany masowo, powstaje na własnej platformie BEV2, ma też ogniwa Li-ion starszego projektu i wcześniejszej generacji. Firma chce się przestawić na platformę Ultium oraz nowocześniejsze ogniwa, stąd decyzja o rezygnacji z rozwiązania, które nie ma przed sobą żadnej przyszłości, nawet jeśli dobrze się sprzedaje.

Projektowanie Bolta rozpoczęło się w oddziale General Motors w Korei Południowej (!) w 2012 roku. Produkcja samochodu wystartowała przed Teslą Model 3, w 2016 roku. Firma spodziewała się, że dzięki zasięgowi i cenie dopasowanej do obietnicy Tesli (35 000 dolarów), Bolt znajdzie liczną rzeszę nabywców – tak się jednak nie stało. Nie pomogła mu nawet sprzedaż w Europie, auto oferowane jako Opel Ampera-e cieszyło się umiarkowanym zainteresowaniem z racji słabego stosunku możliwości do ceny.

Chevrolet Bolt po faceliftingu (z lewej) oraz Chevrolet Bolt EUV (c) Chevrolet / General Motors

W 2021 roku pokazano wariant odświeżony wraz z nieco większym Boltem EUV zbudowanym na tej samej platformie. W tym samym roku wyszło na jaw, że kilkanaście egzemplarzy modelu (ułamek produkcji) uległo samozapłonowi, co skończyło się akcją przywoławczą i wymianą [modułów] baterii na koszt producenta. W 2023 roku General Motors chciało wytworzyć 70 000 egzemplarzy samochodu, teraz zadecydowano o zakończeniu jego produkcji.

Fabryka zostanie przestrojona na potrzeby wytwarzania elektrycznego Chevroleta Silverado oraz pickupów GMC Sierra. Bezpośrednim następcą Bolta (segment B), gdy chodzi o klientelę, ma być Chevrolet Equinox EV (segment C-SUV), oprócz tego na Ultium powstanie też m.in. Chevrolet Blazer (D-SUV).

Nota od redakcji Elektrowozu: jeden z naszych Czytelników kupił powypadkowego Chevroleta Bolta ze Stanów Zjednoczonych i miał w związku z tym koszmarne przygody.

Nota 2: dziś jesteśmy w rozjazdach. To może być przedostatni lub ostatni artykuł opublikowany w środę, 26 kwietnia 2023.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: