Podczas targów CES 2023 Goodyear zaprezentował oponę Better Future, która w 90 procent powstała z odnawialnych surowców. W jej skład wchodzą produkty pochodzenia roślinnego – olej sojowy, żywica sosnowa i łuski ryżu – oraz z odzysku, w tym poliester. Również opinająca ją siatka stalowa posiada „wysoką zawartość materiałów pochodzących z recyklingu”. Opona jest prototypowa, ale przeszła już wewnętrzne testy firmy, uzyskała też odpowiednie certyfikaty dopuszczające ją do normalnego użytku.
Samochody bez ropy naftowej, opony bez ropy naftowej, plastik bez ropy naftowej, …
Choć opona nadaje się już do eksploatacji, nie trafi na razie do sklepów. Firma przyznaje, że musi opracować metodę masowej produkcji[, która jednocześnie pozwalałaby na osiągnięcie akceptowalnej ceny]. Dodajmy, że od 2020 roku Goodyear pracuje nad stworzeniem opony wykonanej w 100 procent z produktów odnawialnych, co czyniłoby ją całkowicie niezależną od ropy naftowej.
W 2022 roku przedsiębiorstwo zaprezentowało oponę w 70 procent opierającą się na produktach roślinnych i pochodzących z odzysku. To gigantyczny skok w stosunku do współczesnych opon, w których materiały pochodzące z odnawialnych źródeł stanowią do 30 procent. Ta opona ma być sprzedawana już w 2023 roku (źródło).
Jednym z największych problemów podczas poszukiwania alternatywnych surowców jest proces wulkanizacji. W nowożytnym świecie został wynaleziony w roku 1839 przez Charlesa Goodyeara, polega na mieszaniu gumy z różnymi składnikami, by zwiększyć jej twardość. Wulkanizacja wzmacnia wiązania między atomami węgla, przez co opony nie ścierają się przy kontakcie z podłożem jak gumka do mazania.
Kluczowym surowcem podczas wulkanizacji jest sadza techniczna (ang. carbon black), która obecnie jest wytwarzana masowo z produktów ropopochodnych. W swoich eksperymentalnych oponach Goodyear stosuje sadzę z gazu ziemnego, tlenku węgla, olejów uzyskanych w ramach pirolizy zużytych opon oraz olejów roślinnych.