Pod koniec minionego tygodnia Tesla wprowadziła do oferty okrągłą kierownicę. Jeśli nabywca Modelu S/X Plaid odebrał już samochód a nie chce korzystać z wolantu, może zamienić go na klasyczne rozwiązanie płacąc 700 dolarów (równowartość 3,1 tys. zł netto; Stany Zjednoczone). W konfiguratorze pojawiła się też możliwość sprecyzowania, czy stawiamy na nowoczesność, czy może wolimy okrągłą kierownicę. Przy wyborze na tym etapie nie są naliczane żadne dodatkowe opłaty.

Wolant już nie taki super

Zapowiedź wykorzystania wolantów (i tylko wolantów) w Teslach Model S/X Plaid odbiła się szerokim echem na całym świecie. Pojawiały się głosy, że rozwiązanie tego rodzaju będzie niewygodne lub nie uzyska certyfikacji w Europie. Najgłośniej wypowiadali się na ten temat laicy, najbardziej ostrożni byli specjaliści, w tym na przykład inżynierowie z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, choć sygnalizowali jednocześnie, że „kształt nie powinien stanowić problemu”, skoro kierownica pełni właściwą jej funkcję.

Teraz Tesla zrobiła krok wstecz. W konfiguratorze pozwoliła na wybór między wolantem a okrągłą kierownicą, żadna z opcji nie wymaga dopłaty, przy czym obie dostępne są wyłącznie w Modelach S i X. Niezależnie od formy kierownicy, auta posiadają wszystkie przyciski na jej ramionach, dźwigni kierunkowskazów czy wycieraczek na kolumnie nie ma:

Ci, którzy odebrali już samochody i zostali zmuszeni do zakupu wolantu (bo zwykłych kierownic nie było w ofercie), mogą od teraz pozbyć się go na rzecz klasycznego rozwiązania. Wymiana kosztuje 700 dolarów, równowartość 3,08 tysiąca złotych netto. Opcja jest o tyle sensowna, że Tesla zamontowała wolant na starym mechanicznym układzie kierowniczym, bez steer-by-wire, który pozwalałby na precyzyjne sterowanie oporem i kątem skręcenia kół w zależności od szybkości pojazdu (patrz: wolant w Lexusie).

W Stanach Zjednoczonych okrągłe kierownice mają być dostępne od marca 2023 roku, w europejskim sklepie na razie nie ma takiej oferty. Redakcja Elektrowozu jeździła z Teslą Model 3 z wolantem, w zależności od drogi było wygodniej albo gorzej. Nie mieliśmy jeszcze okazji, by przetestować, wolant w Modelu S/X Plaid, ale zrobił to nasz Czytelnik, Pan Bronek. Więcej na -> Forum Tesla Model X Plaid.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]