Green NCAP to dziwaczna organizacja, która przez długi czas promowała tezę, że z punktu widzenia ekologii najlepsze są dizelki. Ignorowała najpopularniejszego na Starym Kontynencie elektryka, choć uwzględniała takie egzotyczne modele jak Lexus UX 300e. Jedną z wersji samochodu w końcu przetestowano, ale nadal umieszczono ją w rankingu w taki sposób, by nie kłuła w oczy wysoką pozycją. Chodzi oczywiście o Teslę Model 3.
Tesla Model 3 w Green NCAP. Wariant najmniej popularny i to wtedy, gdy auto ustąpiło Modelowi Y
Organizacja podała wyniki dla Tesli Model 3 RWD. Samochód jest stosunkowo nowy, niedawno zastąpił SR+, skądinąd wiemy jednak, że wersja Standard Range Plus była najrzadziej wybieranym wariantem Modelu 3, przegrywała nawet z dużo droższą edycją Performance. Najczęściej kupowana była Tesla Model 3 Long Range. Niezależnie od wewnętrznej konkurencji suma sprzedaży TM3 w Europie dała modelowi pierwsze miejsce na liście najchętniej wybieranych aut elektrycznych 2021.
W rankingu Green NCAP auto z miejsca wskakuje na trzecią pozycję, bo ranking sortowany jest – jak sądzimy – po liczbie gwiazdek i dacie dodania pojazdu do listy (zobacz TUTAJ). Nawet jeśli własnoręcznie uporządkujemy tabelę po Ocenie Ogólnej (ang. Overall Rating), Tesla Model 3 nadal będzie na trzecim miejscu po Nio ET7 i Renault Megane Elektrycznym mimo lepszych ocen cząstkowych! Sortowanie po indeksie Czyste powietrze? Dokładnie ten sam rezultat. Trzy ostatnie kategorie wyciągną Model 3 na drugą lokatę, tuż po… Dacii Spring.
Moment publikacji zestawienia jest o tyle szczególny, że w wielu krajach Model 3 zaczyna sprzedawać się słabiej niż Model Y. Spodziewajmy się zatem, że Green NCAP będzie czekał kolejny rok na dostrzeżenie następnego niezwykle popularnego elektryka, ale jak zajdzie potrzeba, natychmiast przetestuje efemerydę w postaci Lynk & Co 01 czy właśnie Nio ET7.
Coś dobrego na temat Tesli Model 3 przeczytamy dopiero w szczegółowej ocenie samochodu. Badacze przyznają, że auto ma najniższe zanotowane zużycie energii podczas jazdy autostradowej równe 21,1 kWh/100 km. I natychmiast dodadzą, że przy -7 stopni Celsjusza zużycie rośnie o 72 procent (do 36,3 kWh/100 km?). Z ich pomiarów wynika, że użyteczna pojemność baterii Modelu 3 RWD to aż 61 kWh, co powinno przełożyć się na 450 kilometrów w realnych warunkach przy sprzyjającej pogodzie. Zaskakująco dużo.

Strona główna Green NCAP. Tylko na niej Tesla Model 3 może liczyć na wyraźną ekspozycję wśród innych aut. Do czasu, gdy w rankingu nie pojawi się kolejny samochód… (c) Green NCAP
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: Green NCAP skompromitował się rankingiem, w którym diesle okazały się bardziej ekologiczne niż elektryki, bo baterię w autach elektrycznych policzono dwukrotnie. Temat opisała większość światowych mediów. Przyznanie się do błędu i korektę rankingu zauważyła w Polsce jedynie redakcja Elektrowozu. Tylko my poruszyliśmy ten temat. Inne media tego nie zrobiły, bo przecież „elektryk bardziej ekologiczny od diesla” jest oczywisty, nie ma sensu go opisywać, nikt go nie kliknie.
Generalnie: ten ranking wygląda tak, jakby jego twórcy robili wszystko, by nie zauważać najpopularniejszych modeli samochodów elektrycznych w Europie. Ba, początkowo mieliśmy wrażenie, jakby w ogóle chcieli ignorować elektryki.