Na targach IAA Transportation 2022 Daimler zaprezentował swoją odpowiedź na Teslę Semi. Jest nim koncepcyjny model Mercedes eActros LongHaul, który pokona około 500 kilometrów na jednym ładowaniu. Pojazd jest tak innowacyjny, że jeszcze nie trafił do sprzedaży, ale już zdobył nagrodę dla najbardziej nowatorskiej ciężarówki debiutującej w roku 2023. Ma być gotowy do seryjnej produkcji w roku 2024.

Mercedes eActros LongHaul – specyfikacja i wszystko, co wiemy

Nagroda nosi nazwę 2023 Truck Innovation Award, przyznano ją podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych w zakresie Transportu (IAA Transportation) odbywających się w Hanowerze (Niemcy). Jury doceniło szybki rozwój produktu, nowy zespół napędowy oraz baterię zbudowaną w oparciu o ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe, których dotychczas w transporcie ciężkim nie było ze względu na… ciężar.

Mercedes eActros LongHaul (pol. Długodystansowy) znajduje się obecnie w fazie koncepcyjnej, ale producent obiecuje, że pojazd pokona około 500 kilometrów na jednym ładowaniu. Obsługuje też ładowanie z dużymi mocami, co w przypadku ciężarówek może oznaczać wartości na poziomie 1 MW (i więcej?), żeby uzupełnienie energii w przedziale od 20 do 80 procent zajmowało mniej niż 30 minut. Wszystko za sprawą wykorzystania portu MCS, Megawatt Charging System. Dodajmy, że obecny koncept wyposażony jest w port ładowania CCS.

Pojemność baterii eActrosa LongHaul wynosi 600 kWh, akumulator składa się z trzech pakietów, w ciągu 10 lat eksploatacji powinien wytrzymać 1,2 miliona kilometrów. Pojazd może holować naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej ~40 ton i ma ponad 600 kW/816 KM mocy maksymalnej oraz 400 kW/544 KM mocy ciągłej.

W opisie nagrody mówi się o ciężarówce debiutującej w roku 2023, ale nie powinno nas to zmylić. Producent obiecuje osiągnięcie poziomu gotowości do seryjnej produkcji w roku 2024. W przyszłym roku pojazdy będą pilotażowo testowane przez Amazona i Rhenusa. Nowy Mercedes eActros LongHaul zadebiutuje wraz z szeregiem towarzyszących usług, będzie też mógł skorzystać z nowej sieci stacji ładowania dla ciężarówek, którą Daimler rozwija z Volvo i Tratonem. Firma obiecuje, że całkowite koszty posiadania (TCO) pojazdu będą niższe niż konkurencyjnych ciągników siodłowych z silnikami Diesla.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: Daimler dołożył nam następną statystyczną ciekawostkę. Otóż 60 procent transportów na terenie Europy odbywa się na dystansie do 500 kilometrów, w związku z tym powyższy eActros LongHaul powinien je obsłużyć.

Nota 2: wczoraj, 20 września wyjechaliśmy, dziś, 21 września, jesteśmy na otwarciu fabryki Umicore w Nysie (wzmianka o zakładzie TUTAJ). Będziemy ją oglądać, również od środka, a taka gratka nieczęsto się zdarza 🙂 Dlatego liczba publikacji do końca dnia będzie minimalna. Przepraszamy i pozdrawiamy. 

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]