Należący do chińskiego SAIC Motor Maxus wprowadził na rynek model Euniq 5, minivana z sześcioma (2+2+2) lub siedmioma (2+3+2) miejscami w kabinie i całkiem bogatym wyposażeniem w bazowej konfiguracji. Model sześciomiejscowy z większą baterią kosztuje w Polsce od 239 900 złotych, jego dystrybucją zajmuje się RSA Polska.
Maxus Euniq 5 dla rodziny 2+3+…
Zacznijmy od tego, że deklarowany przez producenta zasięg WLTP Euniqa 5 70 kWh wynoszący 345 jednostek to około 295 kilometrów realnie w trybie mieszanym. Jeśli wyjedziemy poza miasto (drogi ekspresowe i autostrady) przejedziemy realnie do 200-210 kilometrów – niewiele. Warto o tym pamiętać, jeśli planujemy rodzinne wyjazdy na drugi koniec Polski: bez postojów co 1,5-2 godziny się nie obejdzie. Producent obiecuje ładowanie od 30 do 80 procent w 35 minut.
Wariant 7-miejscowy oferuje jeszcze mniej, z baterii 52,5 kWh udaje się osiągnąć 260 jednostek WLTP zasięgu, do 222 kilometrów realnie w trybie mieszanym. Pierwsze auto nada się więc raczej dla rodzin, drugie może służyć w roli przestronnej taksówki.
Silnik minivana ma 130 kW/177 KM mocy i 310 Nm momentu obrotowego, napędzane są przednie koła. Maxus Euniq 5 w standardzie wyposażony jest w reflektory full-LED, automatyczną klimatyzację, nastrojowe oświetlenie wnętrza, elektrycznie otwieraną pokrywę bagażnika, dwuczęściowy panoramiczny dach oraz dwa ekrany o przekątnej 12,3 cala. Zamek centralny działa na zasadzie współpracy ze smartfonami, co dobrze wróży [domysły redakcji Elektrowozu], bo z oprogramowaniem jest w chińskich modelach bardzo różnie.
Dystrybutor obiecuje fabryczną gwarancję na 5 lat lub 100 000 kilometrów, przy czym bateria ma gwarancję 8 letnią z limitem 200 000 kilometrów. Maxus Euniq 5 może być konkurencją Opla Zafiry-e Life (osobowej odmiany Vivaro-e), ale w rzeczywistości lokuje się gdzieś pod nią a powyżej Opla Combo-e Life/Peugeota e-Riftera/Citroena e-Berlingo i Nissana Townstara. Najbliżej modelu wydaje nam się VW ID. Buzz, przy czym ten z kolei dostępny jest tylko w wariancie 5-miejscowym z większą baterią.
Samochody dostępne są w 16 salonach w całej Polsce, w tym w Warszawie, Gdańsku, Bielsku-Białej, Łodzi i Katowicach. Dostawy powinny rozpocząć się na początku IV kwartału 2022 roku.