QuantumScape, jedna z firm rozwijających ogniwa ze stałym elektrolitem, opublikowała kwartalną aktualizację swoich prac. Zapowiedziała, że próbki C ogniw, które powinny nadawać się do zastosowania w samochodach, będą gotowe za mniej więcej 36 miesięcy. A zatem auta z bateriami solid-state QuantumScape powinny pojawić się w roku 2025.

Nio zapowiada baterie ze stałym elektrolitem w 2022 roku, QuantumScape każe czekać trzy lata

Testowane obecnie przez QuantumScape 24-warstwowe ogniwa to produkty porównywalne z ogniwami Li-ion z ciekłymi elektrolitami. Duża liczba warstw w obudowie ogniwa pozwala na zwiększenie jego pojemności, ale wymaga uważnego projektowania układu chłodzenia, ponieważ warstwy wewnętrzne będą rozgrzewać się do temperatur wyższych niż zewnętrzne. Z udostępnionego wykresu wynika, że po nieco ponad 100 cyklach pracy ich pojemność wynosi 98,6 procent pojemności pierwotnej (źródło):

Ogniwa 24-warstwowe to pierwsze prototypy nadające się do testowania w samochodach elektrycznych, są kandydatami na próbki A (ang. sample A). QuantumScape musi być jednak przygotowane, by wytwarzać je w ilościach wystarczających do zbudowania z nich baterii. Po uwzględnieniu informacji zwrotnej płynącej od producentów samochodów oraz optymalizacji procesu produkcji przyjdzie czas na próbki B. Firma szacuje, że powinny być one gotowe 18 miesięcy po próbkach A.

Jednowarstwowe ogniwo QuantumScape (c) QuantumScape

Po kolejnych 18 miesiącach firma powinna wytworzyć próbki C, warianty, które – jeśli przejdą wszystkie testy – będą nadawały się do montażu w produkowanych masowo elektrykach. Czekają nas więc mniej więcej trzy lata czekania. Plus jest taki, że już dziś ogniwa QuantumScape wytrzymują bez problemu 800 cykli pracy od 0 do 100 procent, w tym także szybkie ładowanie w ciągu 15 minut (4 C). Firma chwali się też testami katolitu (materiału przewodzącego jony w katodzie) w temperaturach -20 i -30 stopni oraz sporą pojemnością przy niskich temperaturach:

QuantumScape współpracuje obecnie oficjalnie z Grupą Volkswagena oraz ma sześciu potencjalnych klientów z branży motoryzacyjnej. Mówi się, że pierwszą marką, która skorzysta z ogniw solid-state firmy będzie Porsche. Ten domysł znajduje częściowe potwierdzenie na stronie QuantumScape, gdzie wita nas tył auta niemieckiego producenta.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]