Chiński BYD nie bierze jeńców. Skoro japońskie firmy umiarkowanie radzą sobie z elektryfikacją i skupiają się na walce w innych regionach świata, Chińczycy postanowili zaatakować tamtejszy rynek. Marka zapowiedziała, że w 2023 roku do Kraju Kwitnącej Wiśni wprowadzi do sprzedaży aż trzy modele elektryków: BYD Atto 3, BYD Seal i BYD Dolphin.
BYD zaczyna wychodzić z Chin z kluczową częścią portfolio BEV
Jak deklaruje chińska marka, BYD Atto 3 trafi do sprzedaży w styczniu 2023 roku. BYD Dolphin ma być dostępny w połowie roku a BYD Seal w trzecim lub czwartym kwartale roku 2023. BYD Atto 3 to inaczej BYD Yuan Plus z kierownicą po prawej stronie. Auto należy do segmentu C-SUV, dostępne jest z silnikiem o mocy 152 kW/207 KM, 310 Nm i baterią zbudowaną w oparciu o ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe o pojemności 50,12 kWh lub 60,48 kWh:

BYD Atto 3 vel Yuan Plus (c) Anonymousfox36 / Wikimedia
BYD Seal to chiński konkurent Tesli Model 3. Należy do segmentu D, oferuje od 150 kW/204 KM do 380 kW/517 KM mocy w zależności od wybranego wariantu, dostępny jest z bateriami o pojemności 61,44 lub 82,56 kWh. BYD Dolphin wreszcie ma być chińskim elektrykiem w cenie konkurującej z modelami spalinowymi. Auto segmentu B ma silnik o mocy 70 kW/95 KM i baterię mieszczącą 44,9 kWh energii w najbardziej podstawowej wersji.
Wszystkie trzy modele powstały na nowej platformie BYD o nazwie E-platform 3.0 /właściwie: e-platform 3.0, niekiedy: e-Platform 3.0/. Prawdopodobnie wszystkie dysponują instalacją działającą pod napięciem 800 V, co pozwala na obsługę dużych mocy ładowania, wszystkie też mają baterię strukturalną zbudowaną w oparciu o wąskie i długie ogniwa blade (ang. ostrze) wykonane w technologii LFP.
Japońscy producenci w zasadzie nie mają konkurentów dla tych modeli. Najbliżej Atto 3 jest Leaf, ale to segment C-SUV kontra C, a w dodatku Leaf zostanie stopniowo wycofany, gdy do odbiorców zacznie trafiać Ariya. Dolphina można od biedy próbować porównywać z kei-carami (Nissan IMk), a z Sealem w zasadzie mogłaby próbować konkurować Toyota bZ4X – tyle że jest ona wyższa i droższa. Większą konkurencją dla Seala jest już więc Tesla Model 3, która od pewnego czasu cieszy się w Japonii rosnącą popularnością.