Ducati zaprezentowało swój projekt motocykla elektrycznego, który będzie stosowany w wyścigach MotoE. Cały jednoślad waży 225 kilogramów przy baterii o pojemności 18 kWh. Nieco ponad dekadę temu dokładnie tyle samo, 225 kilogramów, ważył sam akumulator Nissana Leafa I mieszczący 24 kWh energii, z czego do dyspozycji kierowcy było około 21 kWh.
Ducati V21L dla MotoE – inżynieryjne cacko
Bateria w prototypowym motocyklu Ducati to zaledwie 110 kilogramów, jest więc o ponad 50 procent lżejsza niż bateria Nissana Leafa I gen. A gdyby wziąć poprawkę na odmienne pojemności obu akumulatorów, różnica wyniosłaby 35 procent. Obudowa jest wykonana z włókien węglowych, w jej wnętrzu znalazły się 1 152 ogniwa Li-ion w formacie cylindrycznym, 21700 (21 mm średnicy, 70 mm wysokości), instalacja pracuje pod napięciem 800 V. Ładowanie DC odbywa się z maksymalną mocą 20 kW, do 80 procent trwa 45 minut (źródło).
Doskonałe rezultaty, gdy chodzi o odchudzanie, osiągnięto też w pozostałej części zespołu napędowego: falownik waży 5 kilogramów, silnik rozkręcający się do 18 000 obrotów na minutę (300 obr/s) to 21 kilogramów. Na wszystkie pozostałe elementy motocykla zostaje zaledwie 89 kilogramów!
Jeśli chodzi o silnik, udało się z niego wykręcić 110 kW/150 KM mocy i 140 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu prototyp jest w stanie rozpędzić się do 275 km/h. Dla porównania: obecny rekord w Moto2 dla motocykli spalinowych o pojemności 765 cm3 i 103 kW/140 KM mocy to okolice 295-300 km/h. Warto przy okazji dodać, że stosowane współcześnie jednoślady w Moto2 z silnikami Triumpha ważą około 150 kilogramów. Są więc o około 1/3 lżejsze niż elektryczne Ducati V21L.
Ducati zastąpi Energikę w zawodach MotoE w 2023 roku. Pod koniec 2021 roku Energica głośno oprotestowała tę decyzję i sugerowała, że w wyścigach elektrycznych motocykli powinny uczestniczyć jednoślady różnych dostawców. Producent sugerował to mimo faktu, że MotoE miały być dla niego „istotnym obciążeniem finansowym” – Ducati będzie tutaj łatwiej, bo jest marką należącą do koncernu Volkswagena.
Sporo ciekawostek o elektryku Ducati, warto obejrzeć: