Porównując zysk operacyjny Tesli i Toyoty w kalendarzowym I kwartale 2022 roku dostrzeżemy coś niebywałego: obydwaj producenci raportują praktycznie identyczne kwoty. To znaczy, że Tesla jest znacznie obrotniejsza biznesowo, przy siedmiokrotnie niższej sprzedaży wypracowuje taki zysk operacyjny, jak Toyota.

Tesla vs Toyota. Drodzy Państwo, czyżbyśmy mieli zwycięzcę?

Na liczby zwrócił uwagę Sawyer Merritt. Zauważył, że w I kwartale 2022 roku Tesla raportowała 3,6 miliarda dolarów zysku operacyjnego, podczas gdy Toyota miała takowego 463,8 miliarda jenów. W przeliczeniu na złotówki przy dzisiejszym kursie dolara i jena jest to odpowiednio równowartość 16,16 (Tesla) i 16,19 (Toyota) miliarda złotych. W przeliczeniu bezpośrednio na dolary Toyota wypada minimalnie gorzej niż Tesla, bo osiągnęła 3,56 miliarda dolarów.

Czym jest zysk operacyjny (ang. operating income, income from operations)? To przychód po odjęciu kosztów działalności (operacyjnych), ale bez uwzględnienia m.in. podatków. W pierwszym kwartale 2022 roku zysk operacyjny Tesli i Toyoty był praktycznie identyczny, choć amerykański producent sprzedał 310 048 samochodów, podczas gdy producent japoński dostarczył w sumie 2,134 miliona aut (6,88 raza więcej niż Tesla).

Tesla Model Y vs Toyota bZ4X

Konsekwencje są doniosłe. Skoro już dziś Tesla dorównała Toyocie, to za chwilę ją wyprzedzi. Im większy zysk operacyjny, tym większy zysk netto, czyli zapas gotówki, który Tesla może wydać na budowę nowych fabryk, zapewnienie sobie dostaw surowców czy przetrwanie w trudnych czasach. W dodatku na rynku, który wręcz pożąda samochodów elektrycznych, znacznie łatwiej jest dwukrotnie zwiększyć sprzedaż. Toyota, która do elektryków się nie pali – niektóre regiony świata już teraz usłyszały, że nie zobaczą bZ4X przed rokiem 2023 – musi walczyć o wpływy w trudniejszym i bardziej zatłoczonym segmencie aut spalinowych.

Wygląda zatem na to, że próby deprecjonowania elektryków uprawiane przez japońskiego producenta, były po prostu złą decyzją biznesową. Toyota mogłaby mieć dziś kilka wysokomarżowych produktów w różnych rozmiarach, a tymczasem ma jeden niszowy model (Lexus UX 300e) plus jedno auto, które ciągle jeszcze nie trafia do odbiorców (Toyota bZ4X).

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: miesiące styczeń-marzec 2022 to dla Toyoty IV kwartał roku obrachunkowego, niekiedy oznaczanego jako „2021”. Warto o tym pamiętać przy ewentualnych innych porównaniach.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 2]