Portal Electrek dowiedział się, że tuż po Giga Rodeo – imprezie inaugurującej Giga Texas – Tesla zakomunikowała pracownikom, że mogą kupić nową Teslę Model Y AWD vel Standard Dual Motor. Samochód kosztuje 59 990 dolarów, czyli jest o 3 000 dolarów tańszy niż Tesla Model Y Long Range. W Polsce odpowiadałoby to kwocie 299 990 złotych.
Tesla Model Y AWD: cena bez szału, ale zawsze taniej niż LR AWD
Tesla Model Y AWD ma 279 mil / 449 kilometrów zasięgu EPA i przyspiesza do 97 km/h (60 mph) w 5 sekund. Droższa Tesla Model Y Long Range ma 330 mil EPA / szacowane 565 jednostek WLTP zasięgu i przyspiesza do 97 km/h w 4,8 sekundy. Jeśli przyjmiemy, że Tesla Model Y LR ma baterię o pojemności 82 (77) kWh, to dla Modelu Y AWD otrzymujemy 69 (~66) kWh.
Kiedy uwzględnimy spadek masy pojemnika z ogniwami (lżejszy samochód = większy zasięg), możemy odjąć około 2-3 procent od uzyskanej powyżej pojemności, by otrzymać wynik EPA. Daje to około 67 kWh, co nieźle pasuje do obliczeń, które znamy skądinąd. Samochody z Giga Texas miały wyjeżdżać od razu z baterią strukturalną i ogniwami 4680, co oznacza, że Model Y AWD vel Standard Dual Motor też posiada tak zbudowane akumulatory:
Tesla Model Y powstająca w Giga Texas ma półkę bagażnika i pokrywę podłokietnika na konsoli centralnej trzymaną przez magnes. O magnetycznym zatrzasku słyszymy po raz pierwszy, składaną półkę bagażnika poznaliśmy już przy okazji Tesli Model Y MiG, czyli pojazdu wyjeżdżającego z niemieckiej fabryki producenta:
Samochód ma trafić do regularnej sprzedaży „w nadchodzących tygodniach”. Choć na tle pozostałych Modeli Y jego cena prezentuje się nieźle, nie powinniśmy liczyć, że w najbliższym czasie trafi do Europy. Tesle Model Y z baterią strukturalną mają się pojawić na Starym Kontynencie dopiero wtedy, gdy zaczną być produkowane przez niemieckie zakłady producenta. ALE Giga Shanghai zalicza obecnie regularne przestoje ze względu na pandemię Covid-19, może się więc okazać, że część aut przypłynie do nas wyjątkowo ze Stanów Zjednoczonych, a nie z Chin [spekulacje!].
Zdjęcie otwierające: Tesle Model Y „galopujące” przy Giga Texas (c) Tesla
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: zastanawiamy się, czy nie zacząć oznaczać Tesli ogniwami, które mają w baterii, np. Tesla Model Y AWD 4680…