Samochody na platformie E-GMP – Hyundai Ioniq 5 i Kia EV6 – są pierwszymi modelami na rynku, które pozwalają na zasilanie zewnętrznych odbiorników prądu o dużym zapotrzebowaniu na moc bez pośrednictwa specjalnych ładowarek (V2L). Teraz Hyundai idzie o krok dalej i rozpoczyna testy V2G i V2H, możliwość współpracy auta elektrycznego bezpośrednio z siecią elektroenergetyczną oraz pełnienia funkcji magazynu energii. 

Jest V2L / V2V, będzie V2G. Tylko kiedy?

V2G to zestaw mechanizmów, który pozwala na wykorzystanie baterii elektryka do stabilizacji sieci elektroenergetycznej. Pozwala nie tylko na ładowanie innego auta (V2V), zasilenie zewnętrznych odbiorników prądu (V2L), ale też wykorzystanie samochodu jako magazynu energii w domu (V2H) czy dwukierunkową komunikację pojazdu ze rozdzielnią/centrum sterowania dostawcy energii.

Schemat działania V2G: samochody są ładowane podczas nadprodukcji energii, by oddać ją w okresach szczytu zapotrzebowania

Hyundai planuje testować V2G w Holandii i V2H w Niemczech. Wykorzysta zmodyfikowane modele Ioniq 5 wyposażone w dodatkowe oprogramowanie współpracujące z V2G (czytaj: reagującego na żądania sieci elektroenergetycznej). W Utrechcie (Holandia) planuje współpracować z firmą We Drive Solar, która działa w branży carsharingu. Dostarczy jej 25 samochodów do taboru a następnie aktywuje w nich V2G. Jak można zrozumieć z komunikatu, auta będą normalnie eksploatowane, a na postoju posłużą w roli magazynów energii.

W Berlinie (Niemcy) wykorzysta pewną liczbę Ioniqów 5 w swojej firmie-córce Cradle. Samochody mają mieć tę samą dwukierunkową ładowarkę pokładową, którą posiadają auta seryjne. Różnić się będzie zainstalowane w nich oprogramowanie. Szczególnie ten drugi komunikat brzmi obiecująco dla nabywców Ioniqa 5, którzy w przyszłości – być może – zyskają możliwość wykorzystania swoich elektryków na platformie E-GMP w roli magazynów energii. Warto wszak zastrzec, że taka aktualizacja może nigdy nie mieć miejsca, ponieważ w połowie dekady na rynek ma trafić kolejna platforma Hyundaia dla aut elektrycznych, już z obsługą V2G w standardzie.

Zdjęcie otwierające: ilustraycjne, Hyundai Ioniq podłączony do słupka ładowania AC (c) Hyundai

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]