GreenWay Polska poinformowało o podwyżkach, które wejdą w życie 1 kwietnia 2022 roku i będą obowiązywały do końca lipca. Nowe stawki są wyższe o 16 do 24 procent, operator zmienił też przedziały, w których one obowiązują. Wśród tych wszystkich niezbyt korzystnych informacji jest jeden promyczek nadziei: zanosi się na to, że firma zacznie inwestować w urządzenia o mocy ponad 100 kW.

GreenWay Polska i nowy cennik od 1 kwietnia

Z dawnych przedziałów AC i DC do 25 kW / DC 25-70 kW / DC 70-140 kW oraz DC 140+ kW zostaną trzy (źródło):

  • AC,
  • DC o mocy mniejszej lub równej 100 kW,
  • DC o mocy większej niż 100 kW.

Ten ostatni punkt jest wspomnianym promyczkiem nadziei, że firma będzie instalować urządzenia o mocach wyższych niż 100 kW, choć niedawno mówiła jeszcze o ładowarkach 100 i 150 kW. Oczywiście kto zechce, dostrzeże tutaj co najmniej garść problemów: brak dotychczasowego przedziału (70-140> podpowiada nam, że operator raczej nie ma zamiaru inwestować w urządzenia ultraszybkie obsługujące 175 czy 350 kW. Ponadto moc widoczna na naklejce ładowarki a realna moc ładowania samochodu to dwie różne kwestie zależące zarówno od przyłącza, jak też od samochodu.

Nowe stawki są następujące:

Usługa ↓ / Abonament →Energia MaxEnergia PlusEnergia Standard = brak abonamentuŁadowanie dla niezarejestrowanych
AC1,02 zł/kWh1,15 zł/kWh1,28 zł/kWh1,49 zł/kWh
DC do 100 kW włącznie1,37 zł/kWh1,62 zł/kWh2,09 zł/kWh2,47 zł/kWh
DC powyżej 100 kW1,58 zł/kWh1,84 zł/kWh2,3 zł/kWh2,73 zł/kWh
Koszty abonamentu85,36 zł/mies.29,87 zł/mies.0 zł/mies.0 zł/mies.

Ładowanie przez złącze Typu 2 bez abonamentu będzie kosztować obecnie 1,28 zł/kWh, czyli ponad 50 procent więcej niż uzupełnianie energii w domu w standardowej taryfie G11. Przy najszybszych urządzeniach będzie to już średnio 46 zł/100 km, co jest odpowiednikiem nieco ponad 6 litrów oleju napędowego. Jeśli zdecydujemy się na wykupienie droższego abonamentu, kwota spadnie do równowartości 4,2 litra oleju napędowego na 100 kilometrów.

Oczywiście we wszystkich powyższych kalkulacjach nie bierzemy pod uwagę ładowania w domu, które pozwala na przejechanie [pierwszych] kilkuset kilometrów w cenie 9 zł/100 km lub taniej.

Nowy cennik obowiązuje od 1 kwietnia do 31 lipca 2022 roku, gdy stosowany jest niższy VAT na energię. Pierwszego sierpnia ceny brutto ponownie wzrosną, chyba że rząd zadecyduje o przedłużeniu okresu stosowania niższych stawek VAT. Jeśli korzystamy głównie z ładowarek 40, 50 i 100 kW, wykupienie droższego abonamentu (Energia Plus) opłaci nam się, gdy uzupełniamy miesięcznie ponad 65 kWh.

Najdroższy abonament warto wykupić, gdy każdego miesiąca potrzebujemy 118,6 kWh lub więcej.

Cały dokument:

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]