Koenigsegg zaprezentował silnik elektryczny własnej konstrukcji. Urządzenie ważące mniej niż 30 kilogramów i mające średnicę mniej więcej dwa razy większą niż wynosi wysokość puszki napoju energetycznego, jest w stanie osiągnąć w szczycie 250 kW mocy i 600 Nm momentu obrotowego. Porównajcie go z silnikiem Tesli, Volkswagena czy nawet Lucida Air.

Quark E-Motor, innowacyjny silnik Koenigsegg

Silnik waży mniej niż 30 kilogramów i został zbudowany m.in. z włókien węglowych. Jego wał został wykonany ze stali 300M, stopu żelaza topionego w próżni zawierającego m.in. krzem, wanad, węgiel i molibden. Z tego samego stopu wykonywane są choćby podwozia samolotów (źródło). Silnik chłodzony jest bezpośrednio, na jego bokach widać końcówki odpowiadające za transport cieczy.

Z wykresu przedstawionego na InsideEVs wynika, że silnik jest w stanie osiągnąć maksymalną moc od 4 000 do 10 000 obrotów na minutę. Jednocześnie wykres maksymalnego momentu obrotowego utrzymuje się od 0 do 4 000 obr/min. Wartości nominalne, które silnik może utrzymać dłużej, to około 116 kW/158 KM oraz 244 Nm momentu obrotowego.

Koenigsegg Terrier, zestaw dwóch silników Quark w jednej obudowie z widocznym obok falownikiem (c) Koenigsegg

Samochód Koenigsegg Gemera, auto z napędem hybrydowym plug-in (c) Koenigsegg

W modelu Koenigsegg Gemera połączono dwa takie silniki w jednej obudowie („Terrier”), by uzyskać 1 100 Nm momentu obrotowego i 500 kW/680 KM mocy maksymalnej. Taki zestaw wraz z falownikiem waży 84 kilogramy, podczas gdy silnik Volkswagena ID.3 APP 310 uzyskujący 150 kW/204 KM i 310 Nm momentu obrotowego to około 90 kilogramów:

Silnik Volkswagena ID.3 w torbie (c) Volkswagen

Aby pokazać orientacyjną moc i rozmiary silnika Quark, postanowiliśmy przerobić infografikę przygotowaną przez Lucid Motors (poniżej). Od lewej mamy silnik Porsche Taycan, Tesli Model 3, poprzednią generację silników Tesli Model S/X i silnik Lucida Air. Ostatni z prawej to przybliżony wygląd, rozmiar i moc silnika Quark (bez przekładni, którą widać w wariancie Terrier). Kto wie, być może to właśnie silniki tarczowe są odpowiedzią na pytanie, w jaki sposób Lucid Motors udało się osiągnąć tak wysokie moce przy tak kompaktowych rozmiarach?

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: silnik elektryczny wydaje się wynalazkiem starym jak świat, składającym się z niewielu elementów, w którym trudno cokolwiek poprawić. Dlatego te ostatnie osiągnięcia Tesli (napęd Plaid), Lucida czy Koenigsegga wydają nam się autentycznie niesamowite. 

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 10 głosów Średnia: 4.8]