Dongfeng dostarczył pierwsze 50 egzemplarzy modelu Dongfeng E70, którego baterie zbudowano w oparciu o ogniwa ze stałym elektrolitem. Jak to z chińskimi „sukcesami” i „przełomami” bywa, również w tym przypadku niewiele wiadomo o najważniejszym elemencie samochodu, czyli o bateriach właśnie. Są – i to powinno nam wystarczyć.
Dongfeng E70 i baterie solid-state – czego możemy się spodziewać
Dongfeng Fengshen E70 EV powstał we współpracy z dawną Grupą PSA, ma 92 kW/125 KM mocy, 262 Nm momentu obrotowego, przyspiesza do 50 km/h w 4,3 sekundy i oferuje ponoć 351 jednostek zasięgu. W zależności od tego, którą wersję procedury wykorzystano, byłoby to od 236 do 276 kilometrów realnie w trybie mieszanym. Szału zatem nie ma, ale do regularnych jazd po chińskich metropoliach powinno wystarczyć.
O bateriach dowiadujemy się niewiele: wykorzystują stały elektrolit, da się je wymieniać na stacjach, dzięki aluminiowej ramie efektywna waga ogniw ma wynosić aż 86 procent masy całego akumulatora. Pierwszą ich generację Dongfeng testował już w czerwcu 2020 roku, teraz nadszedł czas na kolejną wersję. Wytworzono pierwsze 50 egzemplarzy samochodu, w pewnym sensie można uznać je za prototypy, skoro trafią do bardzo ograniczonej grupy ludzi.
Główną zaletą ogniw solid-state jest to, że elektrolit ciekły zamieniono (a jakże!) na stały. Warstwa ciała stałego między elektrodami blokuje wzrost litowych dendrytów, więc takie ogniwa 1/ powinny pozwolić na wykorzystywanie anod litowych zamiast grafitowych, 2/ powinny dawać się ładować znacznie wyższymi mocami niż współczesne nam ogniwa Li-ion, 3/ powinny być bezpieczniejsze.
Warto podkreślić, że ogniwa solid-state są już stosowane w transporcie, wykorzystano je choćby w Mercedesie eCitaro G. Dlaczego zatem nie ma ich w samochodach? To proste: mają niższe gęstości energii i wymagają nieustannego podgrzewania do ~80 stopni Celsjusza. W efekcie otrzymujemy baterię mniej pojemną, droższą i wymagającą ciągłego grzania, czyli nieustannie zjadającą zgromadzoną w baterii energię.
Nie da się wykluczyć, że Dongfeng stosuje albo takie rozwiązanie (podgrzewane SSB), albo ogniwa hybrydowe, w których jakaś forma stałego elektrolitu jest rozpuszczona w polimerze (hybrydowe SSB).
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: