GreenWay Polska przedstawiło statystyki za miniony rok i podało kilka istotnych informacji. Najważniejsza z nich jest chyba ta, która z czasem może dotknąć właścicieli Nissanów Leafów, Mitsubishi Outlanderów PHEV, Lexusów UX 300e i Tesli z przejściówkami. Otóż operator zapowiada, że będzie stopniowo rezygnował ze standardu Chademo. Dobre wieści? Od 2022 roku mają być instalowane tylko stacje o mocy ponad 50 kW.
Plany GreenWay Polska na rok 2022
W Europie od dawna obowiązującym standardem portu szybkiego ładowania jest CCS (a konkretniej: CCS2 vel Combo 2). W sieci Ionity stawiane są niemal wyłącznie ładowarki z wtykami CCS, europejscy producenci stosują tylko CCS – i tak dalej. Jednak ze względu na popularność Nissanów Leafów i Mitsubishi Outlanderów PHEV operatorzy często decydowali się na urządzenia uniwersalne, z wtykami CCS, Chademo i Typu 2.
„Stopniowa rezygnacja” GreenWay Polska z Chademo oznacza, że firma dostrzega malejący potencjał japońskiego złącza, a liczba aut z portami CCS rośnie. Z tego względu „tam, gdzie będzie taka możliwość, zostaną zainstalowane tylko urządzenia z 2 x CCS” – dwa przewody CCS zamiast CCS + Chademo. Miejmy nadzieję, że kable będą nieco dłuższe niż dotychczas, żeby nie były konieczne kombinacje z ustawieniem się przy ładowarce.
Druga, jeszcze lepsza zmiana, to rezygnacja z ładowarek o mocy 50 kW. Od 2022 roku instalowane będą tylko stacje ładowania obsługujące 100 lub 150 kW. Dla przeciętnego nabywcy elektryka oznacza to postój na uzupełnianie energii krótszy o 1/4-1/2, w zależności od tego, w jakim przedziale się ładuje i co oferuje jego samochód. Minimalną zmianę mogą odczuć nawet posiadacze aut z najmniejszymi bateriami (np. Skoda Citigo E iV, Honda e), bo wyższe moce ładowania to wyższe natężenia i napięcia w ładowarce – nie da się wykluczyć, że samochody zaczną się rozpędzać do realnych 50 kW zamiast 42-44 kW.
Pozostałe ciekawe liczby
GreenWay Polska pochwaliło się wygranym przetargiem GDDKiA na budowę kolejnych 10 stacji ładowania przy A4, S7 o raz S3. Firma ujawniła, że w 2021 roku zarejestrowało się w niej aż 15 191 klientów (rewelacja!), a przez cały rok miały miejsce 154 771 sesje ładowania. Operator dysponuje obecnie 447 publicznymi stacjami ładowania, a pobrana ilość energii wynosi średnio 15,8 kWh na sesję [ostatnia liczba dla Polski i Słowacji liczonych razem – przyp. red. www.elektrowoz.pl].