Włoski oddział portali InsideEVs/Motor1 przeprowadził test zasięgu samochodów elektrycznych w warunkach zbliżonych do tych, które w Polsce mamy wiosną i jesienią. Przy jeździe zatłoczonymi autostradami wszystkie modele osiągnęły wyniki znacząco gorsze niż zmierzone zgodnie z procedurą WLTP. Najgorzej zaprezentował się Mercedes EQS 580 4Matic, który pokonałby dystans aż o 41 procent krótszy niż powinien.
Samochody elektryczne we Włoszech: autostrady, sporo korków i spowolnień
Włosi zbadali zużycie energii i zasięgi aż 12 samochodów elektrycznych eksploatowanych w warunkach swojego kraju. Na drogach starali się trzymać 130 km/h, w tunelach 110 km/h, oczywiście w miarę możliwości. Temperatury wynosiły 11-14 stopni Celsjusza. Oto opracowany przez nich ranking aut, które pokonają największy dystans na jednym ładowaniu (źródło):
- BMW iX xDrive50 AWD 105,2 kWh (segment E-SUV) – 416 kilometrów,
- Mercedes EQS 580 4Matic AWD 107,2 kWh (E) – 394 kilometry,
- Tesla Model Y Long Range AWD 70 kWh (D-SUV) – 382 kilometry,
- Ford Mustang Mach-E 4X / LR AWD 88 kWh (D-SUV) – 380 kilometrów,
- Skoda Enyaq iV 80 RWD 77 kWh (C-SUV) – 348 kilometrów,
- Audi Q4 e-tron 40 Sportback RWD 76,6 kWh (C-SUV) – 342 kilometry,
- Kia EV6 AWD 77,4 kWh (D) – 331 kilometrów,
- Volkswagen ID.4 Pro RWD 77 kWh (C-SUV) – 330 kilometrów,
- Hyundai Ioniq 5 RWD 72,6 kWh (D-SUV) – 325 kilometrów,
- Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S AWD 83,7 kWh (E) – 317 kilometrów,
- Jaguar I-Pace EV400 AWD 84,7 kWh (D-SUV) – 311 kilometrów,
- Volvo XC40 P8 TwinCharge AWD 74 kWh (C-SUV) – 285 kilometrów.
Okazało się, że największe rozbieżności w stosunku do deklaracji pojawiły się przy Mercedesie EQS, auto zgubiło aż 41 procent zasięgu wynikającego z WLTP. Najbliżej liczb uzyskanych zgodnie z procedurą były Porsche Taycan Cross Turismo (-24 procent) i Tesla Model Y LR (-25 procent). Średnia wartość zasięgu wynosiła wynik WLTP minus około 34 procent.
Interesująco wypadł ranking uporządkowany po zużyciu energii. Zdecydowanym liderem okazała się tutaj Tesla Model Y, następny samochód z napędem na obie osie (Ford Mustang Mach-E 4X / LR AWD) miał zużycie aż o 26 procent wyższe. Modele z felgami większymi niż 19 cali (patrz adnotacje w nawiasach) lokowały się w drugiej części zestawienia:
- Tesla Model Y LR – 17,4 kWh/100 km,
- Skoda Enyaq iV RWD 77 kWh – 21 kWh/100 km,
- Hyundai Ioniq 5 RWD 72,6 kWh – 21,2 kWh/100 km,
- Audi Q4 e-tron 40 Sportback RWD 76,6 kWh (felgi 21-calowe) – 21,3 kWh/100 km,
- Ford Mustang Mach-E 4X / LR AWD 88 kWh – 22 kWh/100 km,
- Kia EV6 AWD 77,4 kWh – 22,2 kWh/100 km,
- VW ID.4 Pro RWD 77 kWh (felgi 21-calowe) – 22,5 kWh/100 km,
- BMW iX xDrive50 AWD 105,2 kWh (felgi 21-calowe) – 24 kWh/100 km,
- Volvo XC40 P8 TwinCharge AWD 74 kWh (felgi 20-calowe) – 25 kWh/100 km,
- Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S AWD 83,7 kWh (felgi 21-calowe) – 25,6 kWh/100 km,
- Jaguar I-Pace EV400 AWD 84,7 kWh (felgi 20-calowe) – 25,6 kWh/100 km,
- Mercedes EQS 580 4Matic 107,2 kWh AWD (felgi 20-calowe) – 26 kWh/100 km.
Warto obejrzeć, tabelki zaczynają się od 11 minuty: