Portal Carwow przeprowadził test porównawczy Tesli Model 3 Standard Range Plus i Polestara 2 Long Range z napędem na jedną oś. Obydwa auta okazały się podobne, choć lepsze noty regularnie zbierała Tesla: za frajdę z jazdy, za widoczność. Polestar 2 najgorzej wypadł w teście zużycia energii, większa i droższa bateria oferowała właściwie taki sam zasięg, jak najmniejsze akumulatory Tesli Model 3!
TEST: Polestar 2 LR kontra Tesla Model 3 SR+
Spis treści
Polestar 2 w prezentowanym wariancie ma jeden silnik napędzający przednie koła. W Tesli Model 3 silnik napędza koła przy tylnej osi. Auta mają następujące dane techniczne:
- Polestar 2 FWD: 170 kW (231 KM) mocy, 330 Nm momentu obrotowego, ~60 (64) lub 74 (78) kWh baterii, 439 lub 539 jedn WLTP zasięgu, brak możliwości zakupu w Polsce,
- Tesla Model 3 SR+: 211 kW (283 KM) mocy, 376 Nm momentu obrotowego, 49/50 (54,5) kWh baterii, 448 jedn. WLTP zasięgu, od 209 990 zł [wersja zastąpiona przez droższą Teslę Model 3
SR+]
Tesla jest o około 300 kilogramów lżejsza i o 41 kW mocniejsza, co znacząco wpłynęło na dynamikę obu aut. Polestar 2 rozpędził się do 60 mph/97 km/h w 7,3 sekundy (obietnica producenta: 7,2 s), podczas gdy Model 3 SR+ osiągnął tę samą szybkość po 5,2 sekundy (deklaracja: 5,3 s).
Podczas jazdy po podmiejskiej drodze z licznymi zakrętami zdecydowane pochwały zbierała Tesla. Siedzi się w niej niżej, widoczność jest dobra, samochód dobrze przyspiesza. W Polestarze 2 kierownica działa lekko, człowiek nie otrzymuje żadnych informacji o drodze, a samochód zachowuje się jak normalne auto. Przyspiesza jak elektryk, nie daje szczególnych emocji z jazdy.
Wnętrza obydwu modeli są minimalistyczne, Polestara 2 pochwalono za lepsze wykonanie (po prawej), okazało się natomiast, że ma mniejsze schowki:
Przy jeździe miejskiej ponownie lepsze noty otrzymała Tesla Model 3: za dobrą widoczność zza kierownicy i lepsze zawieszenie, choć gdzieś w tylnej części nadwozia pojawiały się hałasy. Obydwa samochody oferują zbliżony i wystarczający promień zawracania oraz one-pedal driving, chociaż w Polestarze 2 ten ostatni mechanizm działał nieco bardziej intuicyjnie, bez odcinka toczenia się na końcu.
Tesla oferuje więcej przestrzeni na tylnej kanapie, ma w standardzie panoramiczny szklany dach, nie ma natomiast wnęk na stopy, bo podłoga jest płaska. Podłoga Polestara 2 z wnękami powoduje, że kolana są nieco niżej, ale na środkowym miejscu kanapy będzie zdecydowanie mniej wygodnie. Przy montowaniu fotelika dziecięcego w Tesli Model 3 trudniej jest trafić w punkty mocowania Isofix. Jednak w tym porównaniu również lepiej oceniano Teslę Model 3.
W trakcie jazdy autostradowej przyspieszenie Polestara 2 okazało wystarczające, samochód był nieźle wyciszony, brakowało mu natomiast pewnych opcji jazdy półautonomicznej, które w Tesli otrzymuje każdy nabywca, bo Autopilot jest standardem. Wyciszenie Tesli Model 3 okazało się zbliżone, tylko zawieszenie hałasowało przy poprzecznych przerwach w jezdni.
Podsumowanie: Tesla lepsza lub znacząco lepsza
Przestrzeń bagażowa obu aut okazała się bardzo podobna, chociaż przerzucanie dużej ilości toreb powinno być wygodniejsze w Polestarze 2 (nadwozie hatchback). Jednak należąca do chińskiego Geely marka przegrała z kretesem, gdy porównano zużycie energii w obu samochodach. Tesla Model 3 na testowym odcinku o długości 26 kilometrów zużyła 13,2 kWh/100 km. Na tej samej trasie Polestar 2 potrzebował aż 19,4 kWh, o 46 procent (!) więcej. Jeśli zatem chcemy w Polestarze 2 osiągnąć zasięg Tesli Model 3 SR+, musimy wybrać baterię o większej pojemności.
W ogólnym rozrachunku wygrała Tesla Model 3. Warto obejrzeć, nawet jeśli te niedające się pominąć reklamy w filmach Carwow stają się coraz bardziej uciążliwe…:
Aktualizacja 2021/11/17, godz. 12.22: nasz Czytelnik, Pan vwir, zwrócił nam uwagę w komentarzach, że to jednak o wnętrzu Polestara 2 mówi się, że jest lepsze. Nie słyszymy tam tego „over”, ale kolejne zdanie wskazuje, że to tłumaczenie jest właściwe. Zmodyfikowaliśmy tekst.