Apple toczy wstępne rozmowy z chińskimi producentami ogniw i baterii: CATL i BYD. CATL jest jednym z największych wytwórców ogniw litowo-jonowych na świecie, z kolei BYD (4. miejsce globalnie) wydaje się być liderem w budowie baterii strukturalnych opartych na ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych własnej konstrukcji.

Apple z fabrykami akumulatorów w Stanach Zjednoczonych

Wygląda na to, że kończą się czasy, w których najwyższą z cnót każdego z prezesów było cięcie kosztów produkcji przez outsourcing. Apple, owszem, dyskutuje z chińskimi dostawcami, ale zakłady produkujące ogniwa i baterie planuje uruchamiać na terenie Stanów Zjednoczonych. Jak informuje Reuters rozmowy biznesowe znajdują się na takim etapie, że nie jest jasne, czy zakończą się jakąkolwiek konkluzją lub współpracą.

CATL jest dziś głównym dostawcą ogniw Li-ion dla wielu chińskich firm, wspiera też Teslę, dawną Grupę PSA, Mercedesa, BMW, Volvo, … BYD produkuje przede wszystkim na własne potrzeby, na inne przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej otworzył się dopiero w kwietniu 2021 roku. Obydwie firmy intensywnie rozwijają ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP, LiFePO4), które mają niższe gęstości energii niż ogniwa z katodami [Li-]NMC lub [Li-]NCA, ale są od nich bezpieczniejsze i tańsze.

W styczniu 2021 roku pojawiły się sugestie, że Apple zbuduje swój samochód we współpracy z Hyundaiem lub Kią. Ostatecznie Hyundai wycofał się z tych deklaracji, zastąpił go – przynajmniej w plotkach – chiński Foxconn, który już dziś wytwarza dla Apple iPhony. Foxconn ma gotową platformę dla samochodów elektrycznych, ma przemyślany zespół napędowy, nie wiadomo natomiast, czy posiada kontrakty na dostawy dużych ilości ogniw oraz pomysłem na nadwozie i kabinę samochodu.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: