Audi pokazało nowe Audi Q4 e-tron, pierwszego crossovera Audi na platformie MEB stworzonej przez Volkswagena dla modeli czysto elektrycznych. Samochód dostępny będzie z dwiema pojemnościami baterii: 52 (55) i 77 (82) kWh. Ceny Audi Q4 e-tron w wariancie Launch Edition startują od 48 295 euro (Holandia), w Niemczech, z dopłatami, są niższe.

W Polsce odpowiadałoby to kwocie od około 175 tysięcy złotych za Q4 e-tron 52 kWh (35 e-tron).

Audi Q4 e-tron: specyfikacja i wszystko, co wiemy

Samochód dostępny będzie z dwiema bateriami, w dwóch wersjach nadwoziowych – SUV z współczynnikiem oporu powietrza 0,28 i SUV coupe / Sportback z Cx = 0,26 – oraz w trzech wersjach silnikowych, z napędem RWD i AWD. Ich parametry są następujące i w przyszłości mogą być mieszane:

  • Audi Q4 35 e-tron  – 52 (55) kWh baterii, silnik o mocy 125 kW (170 KM) napędzający tylne koła, przyspieszenie do 100 km/h w 9 sekund, do 341 jednostek WLTP / 290 kilometrów realnie w trybie mieszanym (najtańszy model w gamie),
  • Audi Q4 35 e-tron Sportback – 52 (55) kWh baterii, silnik o mocy 125 kW (170 KM), RWD, przyspieszenie do 100 km/h w 9 sekund, do 349 jednostek WLTP / 300 kilometrów realnie w trybie mieszanym,
  • Audi Q4 40 e-tron – 77 (82) kWh baterii, silnik o mocy 150 kW (204 KM) napędzający tylne koła, przyspieszenie do 100 km/h w 8,5 sekundy, do 520 jednostek WLTP zasięgu / do 440 kilometrów realnie w trybie mieszanym (najlepszy zasięg w gamie),
  • Audi Q4 40 e-tron Sportback – 77 (82) kWh baterii, silnik o mocy 150 kW (204 KM), RWD, przyspieszenie do 100 km/h w 8,5 sekundy, do 520 jednostek WLTP zasięgu / do 440 kilometrów realnie w trybie mieszanym (najlepszy zasięg w gamie),
  • Audi Q4 50 e-tron Sportback – 77 (82) kWh baterii, dwa silniki o mocy 220 kW (299 KM) napędzające oba koła, przyspieszenie do 100 km/h w 6,2 sekundy, 488 jednostek WLTP zasięgu / około 415 kilometrów realnie w trybie mieszanym (najlepsze przyspieszenie w gamie),
  • Audi Q4 50 e-tron Sportback – 77 (82) kWh baterii, dwa silniki o mocy 220 kW (299 KM), AWD, przyspieszenie do 100 km/h w 6,2 sekundy, 497 jednostek WLTP zasięgu, / około 425 kilometrów realnie w trybie mieszanym (najlepsze przyspieszenie w gamie, źródło).

Warto zwrócić uwagę na nazewnictwo: chociaż narzucałoby się nam Audi Q4 e-tron 35 / Audi Q4 e-tron 40 to Audi chce nam wyraźnie zasugerować, że e-tron jest oznaczeniem napędu, jak TFSI. Oczywiście powoduje to zamieszanie, bo zgodnie z tą terminologią Audi e-tron powinno nosić oznaczenie Audi 55 e-tron, a nie Audi e-tron 55.

Audi Q4 e-tron – ceny, pojemność bagażnika, moc ładowania

A wracając już do samochodu: cena Audi Q4 e-tron w edycji Launch startuje od 48 295 euro i jest to kwota bez jakichkolwiek dopłat, więc w Polsce mielibyśmy do czynienia z przedziałem 170-180 tysięcy złotych. W Niemczech mówi się o 41 900 i 43 900 (SUV/Sportback) euro dla najtańszej wersji RWD 52 kWh, nie jest jednak jasne, czy w wartość tę wliczono już dopłatę od dystrybutora lub producenta. Dla porównania: Volkswagen ID.4 u naszych zachodnich sąsiadów startuje od 36 950 euro.

Przy napędzie na obie osie z przodu wykorzystywany jest silnik indukcyjny (z elektromagnesami), z tyłu natomiast zawsze stosowany jest silnik z magnesami stałymi. Bateria chłodzona jest cieczą, dokładnie tak samo, jak w VW ID.3 czy Skodzie Enyaq iV.  Pojemność bagażnika Audi Q4 e-tron wynosi „ponad 520 litrów”, elektrycznie otwierana klapa bagażnika jest standardem.

Z kolei opcjonalnymi elementami wyposażenia są sportowe lub adaptacyjne zawieszenie, pompa ciepła, system audio klasy premium oraz hak obsługujący przyczepy o wadze do 1,2 tony (tylko wersje AWD).

We wnętrzu znajdziemy HUD, dwa wyświetlacze (licznik i system multimedialny), w najtańszej konfiguracji o przekątnej 10,25 i 10,1 cali. Pod koniec roku ekran systemu multimedialnego, MMI, ma zostać powiększony do 11,6 cali. Ekran projekcyjny – tak samo, jak w innych modelach na platformie MEB – będzie wykorzystywał elementy rzeczywistości rozszerzonej, czyli dopasowywał wizualizacje do obiektów widocznych na drodze. Przyciski na kierownicy są haptyczne, pozostałe – klasyczne.

Audi Q4 e-tron ma trafić do oferty w czerwcu 2021 roku, początkowo będą to prawdopodobnie edycje specjalne.

Przy prądzie przemiennym moc ładowania wynosi 11 kW (3-f; przy mniejszej baterii jest to opcja), przy prądzie stałym samochody rozpędzą się do około 50-80 kW (mniejsza bateria), a wariant z baterią o pojemności 77 kWh osiągnie do 125 kW w idealnych warunkach. Ta ostatnia wartość jest o tyle ciekawa, że pod koniec 2020 roku pojawiały się plotki, że w 2021 roku samochody na platformie MEB z bateriami 77 (82) kWh będą ładowały się z mocami nawet 170 kW „dzięki aktualizacji oprogramowania”. Okazuje się, że jak na razie to tylko niepotwierdzone plotki i w obecnej generacji aut takie moce są mało prawdopodobne albo dotyczą aut z bateriami o pojemności 111 kWh, których jeszcze nie ma na rynku.

Audi chwali się, że Q4 e-tron ma najkrótsze zwisy w całej gamie Audi oraz wyróżni się modułowymi reflektorami ze zmiennymi wzorami plam świetlnych, co na rynku jest zupełną nowością. Mimo długości wynoszącej zaledwie 4,59 metra (zamknięcie segmentu C-SUV lub, jak mówi Audi, „A+ size vehicle”), wnętrze ma być o klasę pojemniejsze, a więc konkurujące z autami segmentu D-SUV, czyli Mercedesem EQC czy Teslą Model Y.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: