GreenWay Polska opublikowało nowy cennik ładowania na rok 2021. Wersja obowiązująca od 15 marca ma te same ceny, co dotychczas, a uwzględnia jedynie dodatkowo stacje partnerskie i roamingowe. Wersja obowiązująca od 1 kwietnia wygląda już zupełnie inaczej i zapowiada sporą liczbę zmian.

Nowy cennik GreenWay na rok 2021: inne przedziały z mocami, drożej na typowych stacjach

Zacznijmy od zaprezentowania tabeli operatora, bo ona jest tutaj najważniejsza. Omówienie zamieścimy pod nią:

Zmiana cennika od 1 kwietnia raczej nie jest przypadkiem. Tego samego dnia wchodzi w życie nowa e-taryfa, która ma ułatwić życie operatorom stacji ładowania.

Abonamenty

Miesięczne abonamenty pozostają po staremu przy planie Energia Standard (0 -> 0 zł/mies.) i spadają przy planach Energia Plus (39,99 -> 29,99 zł) oraz Energia Max (99,99 -> 89,99 zł).

AC i DC ≤ 25 kW

Pierwszy wiersz, AC i DC ≤ 25 kW, w końcu oznacza znacząco lepsze warunki dla posiadaczy abonamentów. Będą oni mogli zostawiać samochody podpięte do punktu o stosunkowo niskiej mocy (do 25 kW) na 6 (Energia Plus) czy nawet 8 godzin (Energia Max). Zapłacą też mniej za 1 kilowatogodzinę energii (1,14 zł -> 0,99 lub 1,09 zł).

Drożej będą miały natomiast osoby, które nie chcą płacić abonamentu albo nie chcą zakładać konta u operatora. Stawka za 1 kWh energii rośnie z 1,14 zł do 1,29 zł (Energia Standard) albo z 1,31 do 1,59 zł (Ładowanie jednorazowe). To podwyżka o odpowiednio 13 i 21 procent. Plusem całej tej sytuacji jest tylko to, że przy przekroczeniu czasu opłata za dodatkowe minuty wyniesie zaledwie 5 groszy.

DC 25 < x ≤ 70 kW

W pierwszym wierszu tabeli jest jeszcze jedna złowroga informacja: znika stary podział na stacje do 40 kW i przedział 40-150 kW, a pojawiają się stacje 25 kW i przedział 25-70 kW. To może oznaczać, że będzie następowała dodatkowa obniżka mocy rzadko używanych stacji (np. poniżej 25 kW) oraz że ładowanie na stacjach o mocy do 40 kW i do 50 kW będzie kosztowało tyle samo. Stawki zmieniają się bowiem następująco:

  • Energia Standard: 1,97 -> 2,09 zł, co oznacza podwyżkę o 6,1 procent na stacji o mocy poniżej 40 kW, ale 2,19 zł -> 2,09 zł, obniżkę o 4,6 procent na stacji o mocy do 50 kW,
  • Energia Plus: 1,43 zł -> 1,59 zł dla stacji o mocy do 40 kW i 1,59 zł -> 1,59 zł dla stacji o mocy do 50 kW (zrównanie cen),
  • Energia Max: 1,16 zł -> 1,29 zł dla stacji o mocy do 40 kW i 1,29 zł -> 1,29 zł dla stacji o mocy do 50 kW (zrównanie cen).

To zawężenie przedziału niesie ze sobą jedną dobrą wiadomość: w pewnych lokalizacjach moce mogą urosnąć, więc użytkownicy Kii e-Niro i Hyundaiów Kona Electric oraz innych nowszych aut przebiją 50 kW.

DC 70 < x ≤ 140 kW

Wprowadzenie nowego przedziału mocy może oznaczać, że przybędzie nam stacji obsługujących do 100 kW. Tanio nie będzie, ale przy samochodach z większymi bateriami skrócenie czasu ładowania o połowę to spore ułatwienie w podróży. I tak (porównujemy do cen ze starego planu 40-150 kW)

  • Energia Standard: 2,19 zł -> 2,39 zł (+9,1 proc.),
  • Energia Plus: 1,59 zł -> 1,74 zł (+9,4 proc.),
  • Energia Max: 1,29 zł -> 1,39 zł (+7,8 proc.).

Warto jednak pamiętać o obniżkach abonamentów o 10 złotych. Przy planie Energia Plus niższy abonament zniweluje nam koszty ładowania na pierwszych 66,7 kWh, przy planie Energia Max – na pierwszych 100 kWh. Dopiero powyżej tych wartości wyższe stawki za energię sprawią, że ładowanie będzie droższe niż przed podwyżką.

DC > 140 kW

Przy maksymalnych mocach ładowania obniżono granicę o 10 kW (150 -> 140 kW). Co ciekawe, stawki się nie zmieniły:

  • Energia Standard: 2,59 zł -> 2,59 zł,
  • Energia Plus: 1,89 zł -> 1,89 zł,
  • Energia Max: 1,49 zł -> 1,49 zł.

Wnioskujemy zatem, że w kraju może wreszcie zaczną wracać ładowarki obsługujące wyższe moce ładowania. Nie spodziewamy się stacji ultraszybkich (brakuje ich w cenniku), ale nawet jedna-dwie stacje 150 kW w kluczowych lokalizacjach mogą okazać się zbawienne przy dłuższych podróżach, szczególnie przy samochodach z dużymi bateriami. Warto przyglądać się miejscom, gdzie zostaną one uruchomione.

Cały nowy cennik GreenWay można pobrać TUTAJ lub TUTAJ, jeśli plik zniknie ze strony operatora, nowe stawki widoczne są od 4. strony PDF-a. Plik widoczny jest również poniżej. Na zmianę cen zwrócił nam uwagę Czytelnik Paweł – dzięki!

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]