SK Innovation, jeden z południowokoreańskich producentów ogniw Li-ion, uruchamia w Chinach biznes BaaS, Battery as a Service (pol. Bateria jako Usługa). Ma on się wiązać z możliwością wynajmu baterii oraz ich wymiany w odpowiednio przygotowanych lokalizacjach – tak samo, jak już dziś robi to Nio.
SK Innovation inwestuje w segment stacji wymian baterii
Choć wymiana rozładowanej baterii na naładowaną wydaje się w samochodzie elektrycznym idealnym rozwiązaniem, z takiej usługi można skorzystać tylko w modelach Nio w Chinach. W Izraelu podobna inicjatywa firmy Better Place skończyła się wielkim fiaskiem (i bankructwem), w Stanach Zjednoczonych Tesla zaprezentowała prototyp, zaprosiła do testów 200 osób, zgłosiły się cztery czy pięć, więc temat odpuszczono.
Z prowadzonych wtedy badań wynikało, że ponad połowa kierowców elektryków nie była zainteresowana wymianą baterii. Nabywcy Tesli woleli szybsze stacje ładowania.
Mimo to SK Innovation zdecydowało się na rozwój usługi w Chinach. Bateria ma być traktowana jako usługa, może zatem zostać wypożyczona w abonamencie lub wymieniona na przystosowanej stacji. Południowokoreański koncern współpracuje z chińskim producentem samochodów BAIC, a usługa BaaS ma zostać uruchomiona z jedną firm-córek BAIC (źródło).
SK Innovation planuje dążyć do standaryzacji stacji wymian baterii, spodziewa się bowiem, że traktowanie akumulatorów jak usługi ma przed sobą świetlaną przyszłość. Opcja ma być interesująca dla kierowców taksówek i w carsharingach. Korzystałby z niej również operator sieci stacji wymian – przechowywane na półkach baterie samochodów elektrycznych służyłyby w roli magazynów energii.
W Europie stacji wymian baterii w trasie nie ma, a producenci aut udostępniający akumulatory w ramach abonamentów stopniowo lub całkowicie wycofali się z usługi.
Wszystkie zdjęcia: stacja wymiany baterii firmy-córki BAIC, BPSE, w Chinach. To z nią SK Innovation planuje rozwój biznesu BaaS (c) SK Innovation, BPSE