JD Power zbadało satysfakcję amerykańskich nabywców samochodów elektrycznych. Okazało się, że w segmencie premium najbardziej zadowoleni są posiadacze Tesli, a liderem zestawienia jest Tesla Model S. W segmencie aut masowych na pierwszej pozycji dojechała Kia e-Niro.
Najlepiej oceniane auta elektryczne
Wszystkie samochody oceniano w badaniu ankietowym, w którym suma punktów (maksymalna satysfakcja) wynosiła 1 000. Pod uwagę brano dokładność wyliczania zasięgu oraz sam zasięg pojazdu, dostępność publicznych punktów ładowania, koszty posiadania, frajdę z jazdy, możliwość ładowania w domu oraz jakość i niezawodność auta.
W segmencie premium ranking prezentował się następująco:
- Tesla Model S – 798 punktów,
- Tesla Model 3 – 790 punktów,
- [średnia] – 782 punkty,
- Tesla Model Y – 780 punktów,
- Tesla Model X – 758 punktów,
- Audi e-tron – 686 punktów,
- Jaguar I-Pace – 669 punktów.
W segmencie aut masowych prowadzi Kia e-Niro:
- Kia e-Niro – 782 punkty,
- Chevrolet Bolt – 745 punktów,
- Hyundai Kona Electric – 743 punkty,
- [średnia] – 730 punktów,
- Nissan Leaf – 712 punktów,
- Volkswagen e-Golf – 696 punktów.
Warto zwrócić uwagę na przedziały punktowe. Gdy zmieszamy ze sobą obie grupy, auta przystępniejsze cenowo niemal idealnie lokują się między Teslą Model X a Audi e-tronem, a większą satysfakcję niż Audi daje nawet Nissan Leaf i Volkswagen e-Golf. Wyjątkiem jest tutaj Kia e-Niro, która wypada lepiej niż Tesla Model Y.
Jednym z kluczowych czynników podczas jazdy elektrykami jest zasięg. Właściciele samochodów, nawet jeśli nie pokonują dziennie tyle, ile auto potrafi przejechać na baterii, lubią mieć poczucie, że liczby deklarowane i osiągane są ze sobą zgodne. Żeby wiedzieć, czego mogą się spodziewać.
Istotna jest też dostępność punktów ładowania. W segmencie premium Tesla dużo zyskuje dzięki własnej sieci Superchargerów, a tam, gdzie ładowanie jest łatwiejsze, satysfakcja z aut jest wyższa. Co ciekawe, kalifornijski producent wypada lepiej niż reszta konkurencji również w kwestii jakości aut – jak gdyby nabywcy Tesli byli w stanie więcej wybaczać swoim samochodom.
Ważne wreszcie są niższe koszty eksploatacji (posiadania) elektryków. Wybór auta niespalinowego często wiąże się z oczekiwaniem, że taki pojazd będzie znacznie tańszy podczas jazdy i podczas ewentualnych napraw. Nie jest natomiast istotna marka, nabywcy samochodów elektrycznych deklarują, że nie chcą przywiązywać się do jednego producenta. Ale mało kto rozważa powrót do modelu spalinowego (źródło).