Europejska branża motoryzacyjna uważana jest od dawna za jedną z najpotężniejszych (jeśli nie najpotężniejszą) na świecie. Ale w segmencie aut elektrycznych, który uważa się za przyszłościowy, Europa znajduje się daleko z tyłu. Szczególnie mocno widać to na chińskim rynku, na którym w TOP15 nie ma ani jednego modelu ze Starego Kontynentu.

Jakie auta elektryczne wybierają Chińczycy? 1/ Tesla Model 3, 2-3-4 / tanie maluchy

W 2020 roku najchętniej kupowanym samochodem elektrycznym w Państwie Środka była Tesla Model 3. Na kolejnych trzech miejscach dojechały pojazdy małe i konkurujące przede wszystkim ceną:

  1. Tesla Model 3 – 139 925 egzemplarzy,
  2. Wuling Hongguang Mini EV – 119 255 egzemplarzy,
  3. Baojun E-series – 47 704 egzemplarze,
  4. Great Wall Ora R1 – 46 774 egzemplarze,
  5. GAC Aion S – 45 626 egzemplarzy (źródło),
  6. BYD Quin Pro EV,
  7. Chery eQ,
  8. BYD Han,
  9. Nio ES6,
  10. SAIC MG ZS EV,
  11. BAIC EU-series,
  12. Weltmeister EX5,
  13. BYD e2,
  14. BYD Yuan/S2,
  15. Xpeng P7.

W pierwszej piętnastce za rok 2020 nie ma ani jednego modelu z Europy. Oczywiście może chodzić o to, że produkcja większości aut startowała pod koniec roku, ale Polestar – marka poniekąd europejska – wytwarza swoje auta od marca 2020 roku, BMW – od października 2020 roku.

Europa minimalnie widoczna przy hybrydach plug-in

Jeśli rozszerzymy listę o hybrydy plug-in, jak to zrobił portal EV-Sales, sytuacja niewiele się zmienia. Pierwsza hybryda plug-in pojawia się dopiero na 8. miejscu, a jedynymi dwoma modelami należącymi do marek ze Starego Kontynentu, które zaznaczyły się w rankingu, są BMW 530Le (11. pozycja) i Volkswagen Passat GTE (17. pozycja).

Dobrze rokuje Volkswagen Tiguan eHybrid, który w grudniu wskoczył do TOP20, ale sytuacja modeli europejskich jest nieciekawa. Jeśli w najbliższych miesiącach pojazdy Volkswagena, BMW czy Audi nie zaczną przyciągać klientów w Chinach, będzie to oznaczało, że Europa może dostać łupnia na największym motoryzacyjnym rynku świata. Na pocieszenie zostanie nam tylko to, że w tym segmencie Japonia radzi sobie w Państwie Środka jeszcze gorzej.

Dla porównania: jeśli uwzględnimy sprzedaż aut spalinowych, ranking TOP5 marek w Chinach prezentuje się następująco – 1/ Volkswagen, 2/ Honda, 3/ Toyota, 4/ Nissan, 5/ Geely.

Zdjęcie otwierające: Wuling Hongguang Mini EV (na pierwszym planie) oraz Baojun E300, dwa popularne w Chinach chińskie elektryki

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: