Haker Green (@greentheonly) opublikował nagranie z przejazdu z aktywnym Autopilotem Tesli. Jest ono o tyle niezwykłe, że widać na nim włączony tryb Augmented Vision (pol. Rozszerzona Wizja), który najwyraźniej został wbudowany w software samochodu. Dzięki niemu kierowca mógłby obserwować w czasie rzeczywistym, czym zajmuje się komputer auta. Mógłby, gdyby opcja była publicznie dostępna – a nie jest.
Augmented Vision – coś dla osób zainteresowanych percepcją
Takie filmy widzieliśmy wielokrotnie. Były to nagrania z przejazdów zrzucane z komputera Tesli już po fakcie. Greenowi udało się jednak dokonać czegoś więcej: uaktywnił opcję, która łączy wizję świata pochodzącą z kamer z percepcją tego świata odbywającą się w elektronice Tesli. Dzięki niej możliwe jest wyświetlenie autopilotowej wizji otoczenia na wyświetlaczu samochodu. W czasie rzeczywistym:
I soooo want to play with this myself too! Why would Tesla torture us like this?
(this looks a lot like the AP hiring page btw, which sort of makes sense, same view on recordings and in the car) pic.twitter.com/ThMleexynF
— green (@greentheonly) December 15, 2020
Skoro taka możliwość istnieje, to znaczy, że praktycznie każdy kierowca Tesli mógłby podglądać działanie Autopilota/FSD na ekranie, gdy samochód zajmowałby się jazdą. Dlaczego więc producent nie udostępnił tej opcji? Niewykluczone, że chodzi o to, żeby nie rozpraszać kierowcy – lepiej niech zajmuje się nadzorowaniem pojazdu.
part 2 (stupid twitter 2:20 video limit) pic.twitter.com/ck1lDJHjPm
— green (@greentheonly) December 15, 2020
A co dostrzega Autopilot? Oprócz danych płynących z auta (szybkość, godzina itp.) Tesla:
- idealnie precyzyjnie wyrysowuje linie (ludzka percepcja też opiera się na dostrzeganiu linii, granic, krawędzi),
- pojmuje kierunki, które wskazują strzałki (np. LA = strzałka w lewo),
- zauważa sygnalizatory i kolory świateł (choć nie jest jasne, czy reaguje na kolory, czy może na pozycję światła w sygnalizatorze),
- potrafi rozpoznać dziury na drodze,
- w Europie może posiadać umiejętność jazdy po rondach,
- dostrzega światła ostrzegawcze i znaki,
- najwyraźniej odróżnia normalną zmianę pasa od ucieczki ze sznura pojazdów czy włączenia się do tegoż.
Oto całe nagranie w wysokiej rozdzielczości: