Płyta podłogowa E-GMP to nowa platforma koncernu Hyundai-Kia zaprojektowana wyłącznie z myślą o samochodach elektrycznych. Jednym z pierwszych modeli, który na niej powstanie, ma być Hyundai Ioniq 5 (dawniej: 45), elektryczny crossover segmentu D-SUV, konkurent Tesli Model Y i Mercedesa EQC.
Platforma E-GMP z bliska
Szczegóły techniczne architektury E-GMP znamy już dzięki dotychczasowym prezentacjom Hyundaia i Kii. Będą jeden lub dwa silniki, stosunkowo większe kabiny przy mniejszych rozstawach osi – brak komory silnika spalinowego, która została np. w Kii e-Niro czy Hyundaiu Kona Electric – kilkusetkilometrowe zasięgi oraz 800-woltowa instalacja pozwalająca na szybsze ładowanie.
Platforma nie różni się szczególnie od rozwiązań innych producentów: ma formę deskorolki, pojemnik baterii jest ośmiokątny i dość cienki. Falownik znalazł się z przodu i jest połączony z obudową silnika, co sugeruje (ale nie przesądza), że podstawowym napędem w platformie E-GMP będzie napęd na przód, FWD. Hyundai chwali się, że Ioniq 5, choć zbliżony wymiarami do modelu Santa Fe (segment D-SUV), we wnętrzu zaoferuje przestrzeń porównywalną do Hyundaia Palisade (segment E-SUV, źródło):
Płyta E-GMP ma pozwalać na wykorzystanie jej w autach od segmentów małych do dużych. Zadebiutuje w 2021 roku, prawdopodobnie w Hyundaiu Ioniq 5, ale zostanie też wykorzystana w Kii CV i Genesis JW (nazwy robocze). Cena Ioniqa 5 z mniejszą baterią o pojemności 58 kWh ma startować od około 195 tysięcy złotych.
A oto, jak prezentuje się Hyundai Ioniq 5 w wersji koncepcyjnej i jako prototyp:
Zdjęcie platformy E-GMP (c) The Korean Car Blog