Euro NCAP przeprowadził test systemów wsparcia kierowcy (ADAS) w różnych modelach samochodów. Najlepszy wynik przyznano Mercedesowi GLE, najgorzej oceniono Teslę Model 3. Technologicznie najbardziej wszechstronna okazała się… Tesla – jej noty zostały jednak obniżone „za karę”.

Euro NCAP: Mercedes GLE, BMW serii 3 i Audi Q8 błyszczą

Euro NCAP wziął na warsztat systemy jazdy półautonomicznej, które pojawiły się w następujących modelach samochodów (dla wygody podajemy również finalną notę, źródło):

  1. Mercedes GLE – 85 procent, ocena Bardzo dobra
  2. BMW serii 3 – 82 procent, ocena Bardzo dobra,
  3. Audi Q8 – 78 procent, ocena Bardzo dobra,
  4. Ford Kuga – 66 procent, ocena Dobra
  5. Volkswagen Passat – 76 procent, ocena Umiarkowana
  6. Volvo V60 – 71 procent, ocena Umiarkowana,
  7. Nissan Juke – 52 procent, ocena Umiarkowana,
  8. Tesla Model 3 – 36 procent, ocena Umiarkowana,
  9. Renault Clio – 62 procent, ocena: Początkujący,
  10. Peugeot 2008 – 61 procent, ocena: Początkujący.

Za zapewniane wsparcie w zakresie bezpieczeństwa (Safety Backup) Tesli przyznano aż 95 procent, podczas gdy lider rankingu, Mercedes GLE, uzyskał tutaj mniej, bo tylko 89 procent. Euro NCAP uznał jednak, że drastycznie obniży noty modelu, ponieważ nazwa „Autopilot” i materiały promocyjne producenta sugerują całkowitą autonomię – co nie jest prawdą.

> Tesla zaskarżona w Niemczech. Za „Autopilota”, „Jazdę w Pełni Autonomiczną”

W podsumowaniu za minusy uznano również brak projektora (HUD-u), który prezentowałby informacje tuż przed oczyma kierowcy – oraz brak aktywnej kamery patrzącej do wnętrza i oceniającej zmęczenie człowieka. Przy ocenie jego stanu brana jest pod uwagę wyłącznie informacja zwrotna na kierownicy, tj. możliwość „wyczucia” przez samochód, że kierowca ją trzyma:

Mimo tych wszystkich niedomagań podkreślono, że Tesla przoduje w kwestii umiejętności, jakie posiada elektronika, ale prezentuje się źle, gdy chodzi o współpracę z człowiekiem. To znaczy: interwencja ze strony kierowcy oznacza wyłączenie Autopilota. W Mercedesie GLE system zgadza się na chwilowe przejęcie kontroli przez człowieka (np. w celu ominięcia przeszkody), a następnie kontynuuje działanie.

W rankingu najsłabiej oceniono możliwości Renault Clio i Peugeota 2008. Obydwa auta dysponują pewnymi systemami wspierającymi kierowcę, ale nie wszystkie zostały gruntownie przemyślane. Na przykład: gdy człowiek nie zareaguje na monit o uchwyceniu kierownicy, systemy się wyłączają, a auto… jedzie dalej.

Żeby jednak nie zostawić niekorzystnego wrażenia na temat dwóch ostatnich modeli dodajmy, że o testowanych przez Euro NCAP systemach zaledwie 10 lat temu mogliśmy tylko marzyć.

Zdjęcie otwierające: testy Euro NCAP prowadzone przez przez Thatcham Research (c) Euro NCAP

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 26 głosów Średnia: 4.4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: