Elon Musk potwierdził na Twitterze informacje z Battery Day i rozszerzył je o rolę niemieckiej Gigafactory. Okazuje się, że fabryka Tesli pod Berlinem będzie pełniła rolę centrum eksperymentalnego, a Fremont i Szanghaj wdrożą nowe technologie dopiero po 2 latach po niej, gdy te się sprawdzą.

Samochody Tesli z Berlina najnowocześniejszymi Teslami na świecie

Jak ujawnił na Twitterze Musk, w Giga Berlin pojawi się mnóstwo nowych technologii (co oznacza też ryzyka produkcyjne), więc wyjeżdżające stamtąd samochody będą wyprzedzały auta z innych części świata o około dwa lata. Fabryki w Fremont (Stany Zjednoczone) i Szanghaju (Chiny) podążą śladem Berlina dopiero wtedy, gdy technologie zostaną sprawdzone.

W Berlinie będą stosowane ogniwa 4680, które pozwalają na budowanie baterii strukturalnych, czyli takich, w których obudowy ogniw pełnią rolę elementu usztywniającego konstrukcję samochodu. A to oznacza, że europejska Tesla Model Y będzie miała właśnie akumulatory strukturalne i ogniwa 4680.

> Przyszłość Tesli: Własny stop aluminium, ogniwa, jako element struktury. I wskazówka, jaka jest pojemność baterii w Plaid

Oprócz nowych ogniw i baterii, Tesla Y Made in Germany będzie miała przód i tył produkowane w formie odlewów, które będą stanowiły jednolitą konstrukcję z akumulatorem. W aktualnie produkowanych Teslach Model Y odlewem jest tylko tył samochodu. Inna ma być też lakiernia, co zresztą wiadomo już od kilku miesięcy – technologia będzie pochodziła od firmy Geico TaikiSha.

> Tesla Model Y z Niemiec będzie produkowana „zasadniczo odmiennie” niż ta w Ameryce. I tańsza?

Musk przypomniał też przy okazji, że ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe będą stosowane w samochodach o średnich zasięgach i magazynach energii. A jeśli mówimy o średnim zasięgu, to bez wątpienia chodzi o najtańsze wersje Modelu 3 oraz zupełnie nową tanią Teslę. Z naszego punktu widzenia może to oznaczać niższe koszty zakupu samochodów – bo producent obniża ceny aut, gdy przechodzi na tańsze ogniwa:

> Tesla tnie ceny Modelu 3 z bateriami LFP. I rezygnuje z NCA (NCM?) w Standard Range Plus. W Chinach…

W skrócie: inżynieryjna przewaga Niemiec zostanie wykorzystana do stworzenia centrum eksperymentalno-badawczo-rozwojowego Tesli w Giga Berlin. Gdy nowe technologie się sprawdzą, zostaną wdrożone na innych dużych rynkach: w Stanach Zjednoczonych i Chinach.

Zdjęcie otwierające: Wielka Maszyna Odlewnicza przed fabryką w Fremont (c) Tesla

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 4.4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: