Panasonic pochwalił się, że opracował nową technologię produkcji ogniw 2170, które stosowane są w Teslach Model 3 i Y. Mają one wyższą gęstość energii i zawierają mniej kobaltu. Prawdopodobnie są to ogniwa z katodami NCA92 wykorzystującymi około 2 procent tego pierwiastka.

Nowe ogniwa 2170 dla Tesli

Z dotychczasowych informacji wynikało, że katody ogniw 2170 produkowane dla Tesli zawierały mniej niż 3 procent kobaltu. Teraz prawdopodobnie udało się zejść do poziomu 2 procent, co oznacza, że nikiel i glin stanowią pozostałe 98 procent składu dodatkowego katody oprócz litu. Panasonic chce się całkowicie pozbyć kobaltu w ciągu „dwóch-trzech lat”.

Dla porównania: w popularnych obecnie ogniwach NCM622 nikiel stanowi 60 procent składu katody, a kobalt i mangan mają po 20 procent (oprócz litu). Różnica jest więc dziesięciokrotna, co przekłada się na koszty produkcji ogniw. Gdy chodzi o surowce, baterie Tesli powinny być tańsze w produkcji, co już na starcie daje firmie Muska przewagę konkurencyjną.

Oprócz niższej zawartości kobaltu Panasonic pochwalił się też wyższą gęstością energii w udoskonalonych ogniwach, ale żadnych konkretnych wartości nie podano. Wiadomo jedynie, że gęstość ma zostać podniesiona „o 20 procent” w ciągu nadchodzących pięciu lat oraz że w 2017 roku było to „ponad 0,7 kWh/l”.

Ogniwa 2170 wytwarzane są w Stanach Zjednoczonych, w Gigafactory 1 w Nevadzie na powierzchni wydzierżawionej od Tesli. Panasonic ma tam 13 linii produkcyjnych, z których może zjeżdżać 35 GWh ogniw rocznie. Modyfikacja tych linii do produkcji nowej wersji ogniw ma się rozpocząć we wrześniu bieżącego roku.

Ogniwa 18650, które powstają wyłącznie w Japonii i stosowane są w Teslach Model S i X, zostały już ulepszone.

Więcej o różnych rodzajach katod w artykule poniżej:

> Nowy tydzień i nowa bateria. Teraz elektrody z nanocząstek tlenków manganu i tytanu zamiast kobaltu i niklu

Ciekawe porównanie możliwości ogniw NCA89, NCM90 oraz NCMA89 TUTAJ.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: od tego artykułu rozpoczynamy łączną pisownię różnych rodzajów katod wraz z informacją o ilości zawartych w nich pierwiastków, tj. NCM622 zamiast NCM 622.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]