Volkswagen zapowiedział, że na początku września 2020 roku rozpocznie dostawy Volkswagena ID.3 1st. Samochody – to nowość – trafią do osób należących do klubu „First Movers” (pol. Pierwsi Wnioskodawcy, Inicjatorzy), czyli do nabywców, którzy wyrażą zgodę na to, że część funkcji VW ID.3 1st będzie nieaktywna.

Aktualizacja 2020/06/10, godz. 21.05: do artykułu dodaliśmy informację od polskiego oddziału Volkswagena. Znajduje się ona na samym dole tekstu.

Volkswagen uruchamia publiczne betatesty z ID.3 1st. Pierwszy raz w historii

Zgodnie z oficjalnym komunikatem producenta, wszystkie funkcje VW ID.3 1st będą działały w czwartym kwartale 2020 roku. Właściciele rezerwacji (ang. prebookers) mogą więc albo zdecydować się na członkostwo w klubie „First Movers” i otrzymać niedokończone samochody wcześniej – albo też poczekać kolejne 1-3 miesiące, by dostać auta kompletne, również software’owo (źródło).

W pierwszych egzemplarzach samochodów będzie brakowało „funkcji App Connect” (zarządzanie autem z aplikacji mobilnej) oraz „dystansu HUD”, czyli, jak sądzimy, wizualizacji szczegółowych danych nawigacyjnych na szybie auta.

Przynależność do klubu „First Movers” wiąże się więc na początku z pewnymi niedogodnościami, ale umożliwia darmową aktualizację do dwóch „zaległych/wybitnych (ang. outstanding) funkcji” na początku roku 2021. Plusem może być też fakt, że „klubowicze” nie będą musieli płacić rat leasingowych przez pierwsze trzy miesiące.

Do „klubu” będzie się można zapisać od 17 czerwca aż do momentu ujawnienia cenników Volkswagena ID.3 nie-1st. Nastąpi ono cztery tygodnie później, czyli około 15 lipca 2020 roku.

> Ceny Volkswagena ID.3 1st w Polsce w czerwcu, ceny ID.3 nie-1st w lipcu/sierpniu, premiera ID.4 w II poł. 2020

Zapisanie się do klubu = ryzyko

A teraz przełóżmy komunikat na język polski. Uczestnictwo w „klubie” to w rzeczywistości program publicznych testów beta oprogramowania. Dzięki niemu nabywcy auta otrzymują wcześniejszy dostęp do software’u, jednak zwykle odbywa się on na pewnych zasadach. Tutaj może on oznaczać na przykład brak możliwości zwrotu samochodu ze względu na niedziałające oprogramowanie.

Co więcej: choć w komunikacie prasowym mówi się tylko o funkcjach App Connect i HUD, klauzule „klubowe” mogą obejmować wszelkie sprawy software’owe, na przykład zawieszające się liczniki, nieaktywne elementy sterujące itd. Producent zawsze może się bronić, że wszystkie moduły są ze sobą połączone, dlatego jedna niedopracowana funkcja spowodowała awarię w innych miejscach.

Teraz, po tych wszystkich przestrogach, dodajmy też coś uspokajającego: publiczne testy beta nie są niczym nadzwyczajnym w świecie oprogramowania. Stosowane są w systemie operacyjnym Android, w Windows, mogą wziąć w nich udział również właściciele Tesli. Ba, niekiedy nieświadomymi betatesterami są również zupełnie normalni kierowcy, którzy nie pisali się na żadne eksperymenty. Dotyczy to wielu rodzajów aut, niezależnie od zastosowanego napędu. Problemy zwykle znikają same, w ostateczności po odpięciu akumulatora na kilka minut. 🙂

> „Uszkodzony system elektryczny” Porsche Taycan. Rozwiązanie? Standard: odłączenie akumulatora 12 V

Volkswagen ID.3 – cena i dane techniczne

Finalna cena samochodu nadal nie jest znana. Wiemy natomiast, że:

  • Volkswagen ID.3 1st będzie kosztował „do 170 tysięcy złotych”,
  • Volkswagen ID.3 1st Plus będzie kosztował „do 200 tysięcy złotych”,
  • Volkswagen ID.3 1st Max będzie kosztował „do 220 tysięcy złotych”.

Wszystkie warianty 1st będą dysponowały silnikiem o mocy 150 kW (204 KM), baterią 58 (62) kWh i do 420 jednostek WLTP zasięgu (~360 km realnie w trybie mieszanym według naszych wyliczeń).

Oprócz wersji 1st – jedynej, która umożliwia dziś zapisanie się do „klubu” – na rynek mają trafić też następujące warianty nie-1st:

  • VW ID.3 Pure – bateria 45 kWh, ~280 km zasięgu realnego w trybie mieszanym (330 jednostek WLTP), 93 kW (126 KM) mocy, przyspieszenie do 100 km/h w 11 sekund, ładowanie z mocą do 100 kW,
  • VW ID.3 Pure Power – bateria 45 kWh, ~280 km zasięgu realnego (330 jednostek WLTP), 110 kW (150 KM) mocy, przyspieszenie do 100 km/h w 9 sekund, ładowanie z mocą do 100 kW,
  • VW ID.3 Pro – bateria 58 kWh, ~360 km zasięgu realnego (420 jednostek WLTP), 107 kW (145 KM) mocy, przyspieszenie do 100 km/h w 9,5 sekundy, ładowanie z mocą do 100 kW,
  • VW ID.3 Pro Power – bateria 58 kWh, ~360 km zasięgu realnego (420 jednostek WLTP), 150 kW (204 KM) mocy, przyspieszenie do 100 km/h w 7,5 sekundy, ładowanie z mocą do 100 kW,
  • VW ID.3 1st – bateria 58 kWh, ~360 km zasięgu realnego (420 jednostek WLTP), 150 kW (204 KM) mocy, przyspieszenie do 100 km/h w 7,5 sekundy, ładowanie z mocą do 100 kW,
  • VW ID.3 Pro S – bateria 77 kWh, ~470 km zasięgu realnego (550 jednostek WLTP), 150 kW (204 KM) mocy, przyspieszenie do 100 km/h w 8,5 sekundy, ładowanie z mocą do 125 kW, premiera najwcześniej w roku 2021.

Najtańszy model VW ID.3 Pure [nazwa nie została potwierdzona przez Volkswagena] ma kosztować „do 130 tysięcy złotych:

> Najtańszy Volkswagen ID.3: Pure, bateria 45 kWh, moc 93 kW (126 KM), 11 sekund do 100 km/h

W Polsce bez „klubu”, ale ze zwolnieniem z trzech pierwszych rat leasingu

Od polskiego oddziału firmy Volkswagen dowiedzieliśmy się, że na terenie Polski również będzie możliwy odbiór samochodu we wrześniu, a głównym bonusem jest brak konieczności opłacania trzech pierwszych rat leasingu. W naszym kraju nie mówi się o „klubie” czy bezpośrednim kontakcie z Volkswagenem, choć dostępność funkcji i ich brak będzie identyczny, jak w opisie powyżej.

Pełna informacja znajduje się -> TUTAJ.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: