Na Twitterze pojawiło się nagranie z drogi wyglądającej na niemiecką autostradę. Kierowca Tesli Model S Performance rozpędza się na niej do 265 km/h pokazując przy okazji liczniki. Wygląda na to, że do utrzymywania tej szybkości potrzeba co najmniej 210 kW mocy.

Moc, szybkość i zasięg Tesli Model S Performance

Zacznijmy od tego, że sposób trzymania kierownicy przez kierowcę biorąc pod uwagę szybkość samochodu i pobliskie betonowe bariery ochronne lekko nas przeraża. Wystarczyłaby drobnostka, żeby ten eksperyment miał dużo gorszy przebieg, dlatego odradzamy podobne testy. Jeden już zrobiono, wystarczy.

Plusem całej sytuacji jest fakt, że kierowca najprawdopodobniej znajdował się na niemieckiej autostradzie. Na licznikach majaczy bowiem znak informujący o braku ograniczeń szybkości:

Podczas rozpędzania moc samochodu przebija 300 kW i dochodzi do około 380 kW, czyli niemal 520 KM. Widoczne na licznikach średnie zużycie energii rośnie powyżej 350 lub 550 Wh/km (35 lub 55 kWh/100 km). Niestety, nie jesteśmy w stanie odczytać tej wartości ze  stuprocentową pewnością, ale skłaniamy się do ~35 kWh/100 km.

Maksymalna moc Tesli Model S „Raven” Performance, jaką jest w stanie dostarczyć bateria po ostatniej aktualizacji oprogramowania, wynosi ponad 0,6 MW:

> Tesle Model S i X Performance z lepszym przyspieszeniem. Dzięki Cheetah Stance?

Najciekawsze jest jednak ujęcie, gdy kierowca kończy rozpędzanie i utrzymuje szybkość 265 km/h. Z licznika wynika, że auto potrzebuje do tego około 210 kW (286 KM), maksymalnie 230 kW (313 KM) mocy. Jeśli przyjąć, że straty na silniku wynoszą około 5 procent, do rozproszenia jest mniej więcej 11-13 kW mocy – sporą jej część może odbierać powietrze.

Przy baterii o pojemności mniej więcej 92-93 kWh, jazda z taką szybkością zakończyłaby się po 26 minutach. Gdyby samochód na to pozwolił – co nie jest takie oczywiste ze względu na wydajność układu chłodzenia – Tesla pokonałaby w tym czasie około 117 kilometrów.

> Autostradowy test Porsche Taycan. Po 15 minutach samochód ograniczył szybkość, zużycie 118 kWh/100 km

Niestety, nie udało nam się znaleźć informacji, jakie jest zużycie paliwa w zbliżonym aucie spalinowym o podobnych osiągach, np. Audi RS6, jadącym z szybkością 265 km/h. Z naszych własnych doświadczeń wynika, że raczej nie byłoby to mniej niż 25-28 l/100 km, bo taką wartość prezentują wolnossące jednostki o pojemności około 4 litrów i oferujące niecałe 250 kW mocy.

Oto nagranie:

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 4]