Chiński SVolt zaprezentował ogniwa bez kobaltu, które pojawią się w sprzedaży w roku 2021. Mają być tańsze w produkcji, pozwalać na zasięgi powyżej 600 kilometrów (800 jednostek NEDC) oraz wytrzymywać przebiegi wynoszące 1,2 miliona kilometrów, 15 lat intensywnej eksploatacji.
Ogniwa SVolt – dużo obietnic i… jeszcze więcej obietnic
Ogniwa SVolt nie są ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP, LiFePO4). To zmodyfikowane ogniwa NMC, z których pozbyto się kobaltu tworząc NMx. W filmie pojawia się wzmianka o chemii litowo-niklowo-manganowej i perowskitowej strukturze tlenków, ale nie jest jasne, czy są to tlenki manganu (niklu?), czy może dodatkowego składnika, na przykład tytanu.
Więcej o perowskitowej strukturze tutaj:
Wiadomo, że dzięki wykorzystaniu zbliżonej do tradycyjnej chemii NMx udało się utrzymać napięcie wynoszące 4,3 wolta, co przekłada się na wyższą pojemność w stosunku do LFP.
SVolt podkreśla, że stworzone przez firmę ogniwa z katodami wykonanymi w postaci pojedynczego kryształu będą w stanie zaoferować czas życia dłuższy o 70 procent niż tradycyjne ogniwa NCM. Ma to być do 1,2 miliona kilometrów przebiegu.
Oprócz tego chiński producent pochwalił się udoskonalonym projektem ogniw prostopadłościennych (ang. prismatic), w których elektrody zwinięto w warstwy leżące jedna na drugiej. Normalnie stosuje się warstwy zwinięte w bęben i spłaszczone. Rozwiązanie SVolt ma gwarantować wyższą o 5 procent gęstość energii [w stosunku do porównywalnych ogniw NCM].
Przeorganizowano też pakiet baterii. Jego struktura sprawia, że ogniwa stanową 80 procent masy, podczas gdy rynkowy standard to 72-75 procent – i to mimo tego, że system chłodzenia znajduje się w spodniej i górnej części pojemnika.
Ogniwa bezkobaltowe SVolt 115 Ah osiągają gęstość energii wynoszącą 0,245 kWh/kg i 0,575 kWh/l, mają być dostępne w czerwcu 2021 roku w akumulatorze pozwalającym na przejechanie do 600 jednostek NEDC na jednym ładowaniu (około 460 km).
Wariant 226 Ah oferuje gęstość 0,24 kWh/kg i 0,59 kWh/l, a w gotowym akumulatorze pozwoli na osiągnięcie zasięgu 880 jednostek NEDC, czyli niemal 680 kilometrów na jednym ładowaniu [wstępne obliczenia www.elektrowoz.pl].
Pierwszym samochodem wykorzystującym nowe ogniwa będzie auto firmy-matki SVolt, chińskiej Great Wall Motor.
Cała prezentacja:
https://www.youtube.com/watch?v=Amnu5FBL58g&feature=emb_err_woyt