GDDKiA poinformowało, że podpisało umowy z konsorcjum GreenWay i Ekoenergetyka Polska na uruchomienie stacji ładowania samochodów elektrycznych w 17 lokalizacjach w Polsce. Chodzi o MOP-y ulokowane na południu kraju (autostrada A4) oraz w centralnej Polsce przy autostradzie A1 i A2.
Nowe stacje ładowania samochodów elektrycznych najpóźniej w roku 2021
Umowy podpisano z konsorcjum GreenWay Polska i GreenWay Infrastrukture oraz Ekoenergetyką Polska. Stacje ładowania mają zostać uruchomione w ciągu 12 miesięcy od odbioru terenu w następujących lokalizacjach:
- autostrada A4, MOP Chechło,
- autostrada A1, MOP Kałęczynek Wschód i Zachód,
- autostrada A1, MOP Ludwinowo Północ i Południe,
- autostrada A1, MOP Strzelce Północ i Południe,
- autostrada A1, MOP Głowno Wschód i Zachód,
- autostrada A1, MOP Dobieszowice Wschód i Zachód,
- autostrada A2, MOP Kuny i MOP Leonia,
- autostrada A2, MOP Mogiły i MOP Bolimów,
- autostrada A2, MOP Kozanki i MOP Zaborów.
Największa liczba nowych stacji ładowania pojawi się na odcinku Stryków – Toruń, bo aż osiem (po 4 po każdej stronie). Oprócz tego cztery pojawią się na odcinku Poznań – Stryków i dwie na odcinku Warszawa – Stryków. Jedna stanie na odcinku Gliwice -> Opole, a dwie na odcinku Bytom – Częstochowa.
Dzierżawa terenu pod stację ładowania wynosi 10 lat, w każdej lokalizacji muszą zostać uruchomione dwa punkty ładowania – zapewne CCS i Chademo. Zgodnie z komunikatem GDDKiA w przypadku zainteresowania lokalizacją, stacja może zostać rozbudowana o kolejne urządzenia. Co ciekawe, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyraża również nadzieję, że na MOP-ach zaczną się pojawiać obiekty małej gastronomii, a więc obiekty, które ułatwiłyby podróż.
> Wirus w Chinach vs wirus w Europie. Jak ludzie korzystali z Superchargerów na świecie