Organizacja Chademo (właściwie: CHAdeMO) zaprezentowała standard Chademo 3.0 stworzony wspólnie z Chińską Radą ds. Energii Elektrycznej. Obsługuje on moce ładowania do 600 kW i z punktu widzenia protokołów jest wstecznie kompatybilny z poprzednimi wersjami Chademo oraz GB/T.

Chademo 3.0 jako odpowiedź na CCS

Nowe wtyki, przewody i gniazda Chademo mają wytrzymywać do 600 amperów i 1 000 woltów, co teoretycznie przekłada się na maksymalną moc ładowania wynoszącą do 600 kW, chociaż organizacja Chademo mówi ostrożniej o „ponad 500 kW” (źródło). Ale warto wiedzieć, że złącze jest fizycznie kompatybilne z nowym chińskim standardem GB/T „ChaoJi”, w którym założono pracę z napięciami do 1 500 woltów, co daje maksymalną moc ładowania wynoszącą 900 kW / 0,9 MW.

CCS osiąga teoretycznie do 350 kW, w praktyce udało się osiągnąć 400-450 kW:

> Jest ładowarka 450 kW i dwa prototypy: BMW i3 160 Ah (ładowanie z mocą 175 kW) oraz zmodyfikowana Panamera (400+ kW!)

Ale wysoka moc ładowania to nie wszystko. W tej chwili największą przewagą Chademo nad CCS jest możliwość pracy dwukierunkowej. Samochód podpięty przez złącze Chademo może się zarówno ładować, jak też oddawać energię, na przykład gospodarstwu domowemu. Wymaga to co prawda dodatkowego oprzyrządowania, ale jest możliwe, natomiast przy CCS istnieją tylko protezy pozwalające ominąć braki standardu.

Mimo pewnych zalet, Chademo jest dziś w odwrocie. W Stanach Zjednoczonych podgryza go Tesla oraz CCS 1 w ładowarkach ogólnodostępnych. W Europie za uniwersalny, oficjalny standard uznano CCS („Combo 2”), ponieważ oferował większe możliwości niż japoński konkurent.

> Najpopularniejsze złącza ładowania na świecie: 1) GB/T, 2) Chademo, 3) Tesla. Nawet w UE Chademo ma 50 procent rynku

Widać to choćby po stacjach ładowania: nawet w Polsce bez problemu odnajdziemy stację obsługującą 100 kW przez złącze CCS. Tymczasem ładowarki pozwalające się na rozpędzenie do 62,5 kW (500 V, 125 A) przez Chademo należą do rzadkości. O wyższych mocach już w ogóle możemy zapomnieć.

I choć Nissan Leaf e+ teoretycznie obsługuje nawet 100 kW dzięki kompatybilności ze standardem Chademo 2.0, na YouTube nie udało nam się znaleźć ani jednego filmu użytkownika, który osiągnąłby taką moc. Świadectwa, na które trafiliśmy, mówiły o maksymalnie 53-54 kW mocy ładowania.

Wracając do Chademo 3.0: standard ma wykorzystywać chłodzone cieczą, a mimo to lżejsze przewody ładowania. Bazujące na nim chińskie „ChaoJi” ma zadebiutować na rynku w 2021 roku.

Wtyczka, przewód i wygląd gniazda Chademo 3.0 / GB/T ChaoJi. W prawym dolnym rogu przejściówka między Chademo 3.0 a wcześniejszymi wersjami Chademo lub jego chińską wariacją (c) Stowarzyszenie Chademo

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: