Niemiecki właściciel Porsche Taycan 4S – The Autobahn Specialist – postanowił sprawdzić, jaki dystans uda mu się pokonać w elektrycznym Porsche, gdy będzie jechał bardzo rozważnie i spokojnie, w granicach 70-90 km/h. Efekt? Samochód byłby w stanie przejechać 604 kilometry na baterii.

Test Porsche Taycan 4S w hypermilingu

Kierowca pokonywał pętlę o długości około 80 kilometrów, która częściowo zahaczała o Monachium, jego miasto rodzinne. Warunki były sprzyjające, temperatura przez długi czas wynosiła kilkanaście stopni Celsjusza, samochód został przełączony w tryb Range, a więc ograniczający moc klimatyzacji, silników i zmniejszający maksymalną szybkość.

W momencie startu poziom naładowania baterii wynosił 99 procent, licznik wskazywał 446 kilometry prognozowanego zasięgu:

Auto początkowo jechało z szybkością niemal 90 km/h – sprawdź zieloną kontrolkę pomiędzy przebiegiem i zasięgiem powyżej – później kierowca zjechał w okolice 80 km/h i… dziwił się, że zużycie energii spadło. Wzrosło dopiero wtedy, gdy temperatura na zewnątrz spadła w pobliże 10, a następnie poniżej 10 stopni Celsjusza.

Tutaj ciekawe jest jedno z ujęć pod koniec eksperymentu: gdy temperatura wynosiła 3 stopnie Celsjusza, mimo powolnej jazdy (średnia: 71 km/h) zużywał 16,9 kWh/100 km. Zaraz porównamy tę wartość ze średnią dla całej trasy:

Gdy dotarł do stacji ładowania, licznik wskazywał 20 kilometrów pozostałego zasięgu, a samochód pokonał 577,1 kilometra. Gdyby Porsche było naładowane do pełna i kierowca chciał go rozładować do zera – co nie jest zbyt roztropne, ale załóżmy, że tak by właśnie było – zdołałby przejechać 604 kilometry na jednym ładowaniu. Średnia szybkość tej bardzo spokojnej jazdy wyniosła 74 km/h, średnie zużycie energii 14,9 kWh/100 km (149 Wh/km):

Wróćmy teraz do tematu niskiej temperatury: widać, że pojawił się dodatkowy odbiornik o mocy 2 kW, który spowodował zwiększenie zużycia o 2 kWh/100 km (+13 proc.). Zapewne chodzi tutaj o ogrzewanie baterii i kabiny.

Jeśli wynik The Autobahn Specialist zacznie się potwierdzać w innych eksperymentach, będzie można założyć, że Porsche Taycan 4S jest w stanie pokonać trasę Wrocław – Ustka (462 km przez Piłę) w czasie niewiele dłuższym niż ten, który sugerują Mapy Google, (6,25 zamiast 5,5 godziny). Oczywiście pod warunkiem, że kierowca będzie pilnował spokojnej jazdy z szybkością do 80 km/h.

> Ile trwa przejechanie 1 000 kilometrów Porsche Taycan? Tutaj: 9 h 12 min., średnia 109 km/h. Nieźle! [wideo]

Cena Porsche Taycan 4S w opisywanej konfiguracji to co najmniej 500 tysięcy złotych. Samochód dysponuje aktywnym tempomatem i powiększoną baterią (83,7 kWh pojemności użytecznej, 93,4 kWh pojemności całkowitej).

Całe nagranie:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 4.8]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: